Motordeal Spyker en Koenigsegg op losse schroeven
Herinnert u zich de Autosalon van Genève 2017 nog? Daar stond Victor Muller triomfantelijk met Christian von Koenigsegg op het podium om een motordeal tussen Spyker en Koenigsegg aan te kondigen. Er lijkt echter weinig overgebleven te zijn van die samenwerking.
Koenigsegg zou motoren gaan leveren aan Spyker voor de C8 Preliator, maar in april van dit jaar schreven we al dat er nog geen krachtbron geleverd was. En dat blijkt nog steeds het geval te zijn. “Wij hebben geen motoren voor Spyker gebouwd”, vertelde Koenigsegg-woordvoerder Steve Wade aan Autovisie. “Spyker heeft niet aan de voorwaarden voldaan, dus zijn wij niet begonnen met de bouw. We wensen Spyker een goede toekomst toe en hopen dat ze ooit weer hun fascinerende auto’s kunnen gaan leveren.”
Atmosferische 5,0 liter V8
In 2013 onthulde Spyker op de Autosalon van Genève de B6 Venator. Een jaar daarvoor ging het Spaanse sportwagenmerk Artega failliet. Spyker kocht twee Artega GT’s uit de boedel en bouwde op basis daarvan de B6 Venator en B6 Venator Spyder. Twee jaar geleden stond de Nederlandse ‘autobouwer’ wederom op Genève met de C8 Preliator, die in 2017 gezelschap kreeg van de C8 Preliator Spyder. Daarvan zouden respectievelijk vijftig en honderd exemplaren worden gebouwd, allemaal met een atmosferische 5,0 liter V8 van Koenigsegg achterin.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen