MPV bloedt nu echt dood: ook Citroën houdt ermee op
De MPV is zo goed als dood en nu is er nóg een belangrijke voortrekker van het segment die het speelveld verlaat. Citroën heeft aangekondigd te stoppen met de C4 Spacetourer.
Dat liet de autobouwer deze week weten via diens officiële kanalen. Uit alles blijkt dat de fabrikant er zelf ook allerminst blij mee is. “Veranderende verwachtingen op het gebied van moderniteit, stijl en gebruik hebben klanten weggehouden van de MPV-markt”, zo lezen we. Citroën zegt een einde te maken aan “een fantastische saga” door te stoppen met de C4 Spacetourer.
Berlingo
Concreet komt het erop neer dat men in het Spaanse Vigo vanaf juli zal stoppen met de productie van de zevenzitter. Wie bij Citroën een auto met zeven zitplaatsen wil bestellen, kan enkel nog gaan voor de veel grotere Berlingo en SpaceTourer, de personenuitvoering van diens bus.
Het leven van de C4 Spacetourer gaat dus als een nachtkaars uit, maar daarmee komt een einde aan een serieus segment voor de Fransen. Citroën was er namelijk vroeg bij met diens eerste MPV, want in 1994 lanceerde het de uiterst praktische Evasion, voorzien van zeven zitplaatsen en schuifdeuren. Hij rolde 120.000 keer van de band.
Xsara Picasso
Kort daarna introduceerde Citroën een nog belangrijker model in de vorm van de Xsara Picasso, als tegenhanger van de Renault Mégane Scenic. Een enorm populaire auto, waar iedereen waarschijnlijk wel een herinnering aan heeft. Ook vandaag zie je nog vrijwel dagelijks zo’n Picasso rijden. Niet gek, want het is een relatief compacte maar enorm praktische vijfzitter. In totaal verkochten de Fransen er meer dan 1,76 miljoen van. In de jaren daarna bouwde Citroën diens MPV-expertise uit, met onder andere de introductie van de C3 en C4 Picasso.
De Citroën C4 Spacetourer is een van de vele MPV-modellen die in Europa geen vervolg meer krijgen. Volkswagen en Seat trokken eerder al de stekker uit de grote Sharan en Alhambra, terwijl Renault het einde van de Espace heeft aangekondigd. Ook de Scenic en Grand Scénic krijgen voor nu geen directe opvolger. Ford stopt met de S-Max en Galaxy, ook de Fiat 500L en Dacia Lodgy kunnen geen opvolger verwachten.
Productiecijfers MPV’s van Citroën:
- Evasion: 120.000 gebouwde exemplaren
- Xsara Picasso: 1,76 miljoen
- C8: 150.000
- C4 Picasso: 891.000
- C3 Picasso: 657.807
- C4 Spacetourer: 732.000
- Grand C4 Spacetourer: 352.000
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8