MW Motors maakt nieuwe elektrische auto’s met klassieke jas
We schrijven de laatste tijd veel over bedrijven die klassiekers omtoveren tot elektrische auto’s. MW Motors doet het andersom: het maakt van een nieuwe elektrische auto een klassieker.
Ze schieten als paddestoelen uit de grond: start-ups die een elektrische aandrijflijn in een klassieker plaatsen. Denk aan het Britse Lunaz of het Italiaanse Totem Automobili. In Tsjechië is een bedrijf opgestaan dat elektrische auto’s bouwt met een klassieke jas: MW Motors.
Tweezits coupé
Het bedrijf bouwt momenteel de Luka EV. Dat is een kleine, tweezits coupé die je zo in de jaren ’60 van de vorige eeuw plaatst. Je kunt ‘m zelfs vergelijken met verschillende klassiekers uit die tijd. Met name het front lijkt een moderne interpretatie van een MG B. Dat maakt het project echter niet minder uniek.
MW Motors bouwt de ‘Traditional’ al een tijdje, maar heeft nu een nieuwe versie van zijn auto aan het gamma toegevoegd. De eerste versie heeft een enkele elektromotor, de nieuwe auto heeft een elektromotor in ieder wiel. Vier in totaal, dus. Volgens het bedrijf zijn die motoren net zo groot als een ouderwetse trommelrem. Daarmee wordt het overigens geen vermogensmonster: de vier motoren leveren samen 50 kW/67 pk. De versie met enkele elektromotor heeft een vermogen van 55 kW/74 pk.
Snelheid
De vier elektromotoren halen hun stroom uit een batterij van 21,9 kWh, goed voor op papier een bereik van 300 km. De ‘Traditional’, zoals de versie met enkele motor heet, heeft een 26,4 kWh-batterij en komt daarmee zo’n tien kilometer verder. Beide auto’s zijn bovendien licht: ze wegen allebei iets meer dan 800 kilogram.
Eigen elektrische auto
De Luka EV met een motor in elk wiel kost €40.000,-, voor de versie met enkele elektromotor vraagt MW Motors €30.000,-. Daarvoor krijg je een fraai ogende elektrische coupé, met leren bekleding, een ‘klassiek’ stuurwiel en de nodige infotainmentvoorzieningen. Wie overigens liever zijn eigen elektrische auto bouwt, kan ook bij MW Motors aankloppen voor verschillende onderdelen. Kun je dus toch nog zelf een klassieke koets kiezen voor het aluminium chassis waarin de batterijen in de bodem zijn verwerkt.