Na 2 komt… 7? Polestar begrijpt niet hoe autonamen werken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FXpeng-vs-Polestar-42-van-100-1.jpg)
Het modellengamma van Polestar bestaat nu uit de 2, 3 en 4. Welke van de drie is het grootst? Hint: niet de 4. Dus dat maakt de naam van de toekomstige Polestar 2-opvolger wel héél verwarrend: Polestar 7.
Wie zijn wij om te zeggen hoe autonamen werken? Maar toch durven we te zeggen dat er een bepaald automatisme in zit. Als je 5-Serie en 7-Serie leest, weet je meteen welke het grootst en het duurst is. Hetzelfde geldt voor E-Klasse en S-Klasse, A6 en A8, 308 en 508.
Polestar kiest chronologie
Maar Polestar heeft daar maling aan. Dat deelt getallen uit op basis van introductiedatum, zo lijkt het. De Polestar 1 was veel duurder dan de 2, maar kwam wel eerder op de markt. En de Polestar 4 is kleiner dan de 3, maar werd later gepresenteerd.
Op die manier telt het Chinees-Zweedse merk door, want na de grote 5 (een Tesla Model S-concurrent) en de sportieve 6 (een elektrische roadster) volgt de 7, die de 2 gaat vervangen. Volgens Polestar-baas Thomas Ingenlath wordt het echter een compleet andere auto.
Nog drie jaar in productie
De Polestar 2 werd in 2020 gelanceerd en blijft naar verluidt nog drie jaar in productie, waarna hij wordt opgevolgd door de 7. Hij wordt iets groter dan zijn voorganger en zou een actieradius van meer dan 600 kilometer hebben. De maximale laadsnelheid van het model wordt 200 kW.
Bescheiden doelen
Ingenlath zei tegen het Britse Autocar dat zijn bedrijf in 2025 zo’n 160.000 auto’s op jaarbasis wil verkopen. Afgelopen jaar waren dat er 55.000. Iets minder dan de doelstelling van 60.000. Volgens Ingenlath zijn de omstandigheden op de EV-markt momenteel een uitdaging.
Volvo trekt zich terug
Om die reden heeft Polestar aangekondigd 15 procent van zijn personeel te ontslaan. Er verdwijnen ongeveer 450 banen bij de autofabrikant. Dat Volvo zich recent grotendeels heeft teruggetrokken uit zijn voormalige sportlabel was altijd de bedoeling, aldus Ingenlath.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Wil je een Porsche kopen? Ga eens proefrijden in een Polestar’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?