Na jaren wachten is hier eindelijk de definitieve Sono Motors Sion
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fsono_motors_sion_production_design_1_cts.jpg)
Het lijkt er nu echt op dat Sono Motors met de productie van de Sion kan gaan beginnen, want het Duitse bedrijf stelt de productieversie van de vijfdeurs hatchback met solar-techniek voor.
Alweer enkele jaren geleden stelde Sono Motors het eerste prototype van de Sion voor en in de loop der jaren is het ontwerp richting de productiefase geëvolueerd. Het uiteindelijke model kent nu aan zowel de binnen- als buitenzijde minder lijnen. Ook de lichtunits aan de voor- en achterzijde zijn opnieuw van de tekentafel gekomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fsono_motors_sion_production_design_2_cts.jpg)
Dat geldt ook voor het zij-aanzicht dat een nieuwe taillelijn kent, terwijl de achterkant een andere klep kent. Ook binnenin heeft de ontwerpafdeling het nodige herstelwerk verricht. Gekozen is om loze ruimtes in te vullen met bergvakken. Het stuurwiel en de stoelen zijn opnieuw ontworpen, zo geeft de fabrikant op.
19.000 orders
Aan de Sono Motors Sion wordt inmiddels jaren gewekt. Al in 2019 presenteerde het bedrijf een rijdend prototype en opende het bedrijf zijn orderboeken. Inmiddels heeft de fabrikant 19.000 orders op zak, waarvoor reeds een aanbetaling binnen is. Een leuke start voor het bedrijf dat in een garage in München begon. Het idee was om een betaalbare elektro-auto met solartechniek op de weg te brengen.
De bodypanelen van de Sion bevatten 456 geïntegreerde zonne-halfcellen en leveren voldoende energie voor korte rijafstanden. Volgens de fabrikant zorgt de door de zonnecellen opgewekte energie voor een extra actieradius van gemiddeld 112 km, tot wel 245 km. Dat extra rijbereik komt op de 305 km die op de volle 54 kWh grote batterij kan worden gehaald. De batterij kan met DC-laden tot 75 kW. De Sion kan ook worden gebruikt om andere apparaten van stroom te voorzien.
Productie in Finland
Nu de productieversie klaar is, maar Sono Motors zich op voor de serieproductie. De bouw heeft in Finland plaats, waar Valmet de elektro-auto’s gaat maken. Voor de constructie van de laatste testvoertuigen neemt Sono Motors zelf het heft in handen. De modellen worden momenteel in München gemaakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2Fsono_motors_sion_production_design_4_cts.jpg)
Nadat de testsessies en homologatie zijn afgerond, start Valmet met de bouw van de auto. Automerk en autofabrikant verwachten in een tijdsbestek van zeven jaar 257.000 exemplaren te bouwen. De eerste auto moet in de tweede helft van 2023 de productielijn verlaten. De auto kost in Duitsland ongeveer 25 mille.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had