Na kamervragen: campers en auto’s toch niet duurder
Door de aanpassing van de bpm-regels zou de prijs van auto’s en campers flink stijgen, zo leek recent. Na waarschuwingen van o.a. de Bovag en kamervragen van VVD-lid Lodders worden auto’s en campers in 2021 toch niet fors duurder.
Auto’s en campers zouden in 2021 duurder worden. Althans, daar leek het op. “Gemiddeld zo’n 1000 euro per benzine-auto”, vertelde Paul van Waal, woordvoerder van Bovag, een paar weken terug aan Autovisie. “Bij diesels ligt dit bedrag nog hoger, namelijk zo’n 2000 euro. In het geval van een camper valt dat bedrag nog hoger uit, omdat daar ook vaak enkele tienduizenden euro’s aan bpm voor worden betaald. Daar ligt de gemiddelde stijging rond de 10.000 euro en meer.”
Aanpassing bpm-regels
Waarom zou de Belastingdienst dat doen? Het doel blijkt gelukkig niet de auto’s in Nederland gewoonweg duurder te maken. “Omdat het moment van bpm betalen en bpm bepalen maanden uit elkaar kan liggen, levert dit de Belastingdienst uiteindelijk veel werk op. Door deze nieuwe regels probeert de Belastingdienst deze momenten dichter bij elkaar te brengen om zo tijd en dus geld te besparen”, legt De Waal uit. Het probleem zou dan echter zijn dat de consument ook nog eens 21% belasting (btw) over die eerder bepaalde belasting (bpm) moet gaan betalen, zodat de uiteindelijke consumentenprijs dus ook oploopt. Staatssecretaris van Financiën Hans Vijlbrief zegt nu dat dit allemaal niet gaat gebeuren.
Toch niet duurder
“De aanpassing van het belastbaar feit in de bpm heeft geen gevolgen voor de behandeling van de btw. Voor nieuwe motorrijtuigen die worden ingeschreven in het kentekenregister is en blijft de regel gelden dat geen btw wordt geheven over de bpm wanneer de inschrijving (en dus de afdracht van bpm) plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper”, laat Vijlbrief weten.
Elektrisch rijden
Voor één groep zou de wijziging – als die was doorgegaan – geen invloed hebben. Voor elektrische auto’s wordt namelijk geen bpm betaald. Deze bpm-vrijstelling blijft in ieder geval van kracht tot 2024. Maar er zijn meer redenen om nu (niet) te investeren in een elektrische auto.