Autovisie
Autovisie Nieuws 1 feb 2021
Leestijd: 3 minuten

Na de Suzuki Across komt nu het origineel, de Toyota RAV4 PHEV

Veel eerder dan gepland zet de Toyota RAV4 PHEV koers naar Nederland. De eerste exemplaren staan al vanaf juni bij de dealer, waar de Nederlandse importeur van Toyota rekening hield met begin 2022. De stekkerhybride is reeds in enkele omringende landen leverbaar.

Vanwege verschillende belastingvoordelen en ondersteuningsacties vanuit diverse markten, leverde Toyota de RAV4 PHEV in tal van Europese landen waar de vraag naar plug-in hybrides groter is dan in Nederland. Vandaar dat de importeur van het Europese hoofdkantoor te horen kreeg dat de Nederlandse markt pas in een laat stadium de stekkerhybride zou ontvangen. Waar in eerste instantie werd gesproken over begin 2022 had, de importeur al goede hoop dat de eerste auto’s eind 2021 al de grens zouden oversteken. Het is nu officieel juni 2021 geworden.

Verschil Suzuki Across

De Toyota RAV4 PHEV is eigenlijk al in Nederland te koop. Het model wordt echter door Suzuki aangeboden. Het eveneens Japanse merk heeft de Across in het programma en dat is een gerestylede RAV4 met de plug-in hybride-aandrijflijn. Slechts de merkwapens en de bumpers zijn afwijkend ten opzichte van het origineel. Die andere componenten monteert Toyota zelf op de Across, die voor Suzuki door Toyota wordt gebouwd. Ondanks dat het voor het merk geen extra handeling is, wordt er wel een meerprijs doorberekend, zou je kunnen zeggen. Er is een prijsverschil tussen de Toyota RAV4 PHEV en Suzuki Across. Dat bedraagt wel vijf hele euro’s…

Business editions

Toyota vraagt 55.895 euro voor de voordeligste uitvoering van de RAV4 PHEV. Voor dat bedrag levert het merk echter een minder complete versie dan de enige uitvoering die Suzuki aanbied. De RAV4 PHEV is er in verschillende uitvoeringen. Onderaan de lijst staat de Dynamic. Daarboven staan de Style en Bi-Tone Plus. Daarmee is de prijslijst nog niet compleet, want voor de zakelijke rijder biedt Toyota de RAV4 PHEV als Business en Business Plus aan. Overigens is de Business de versie die voor het bedrag van net geen 56 mille staat genoteerd.

Verwarmde zitplaatsen rondom

Tot de basisuitrusting van de RAV4 PHEV Business behoren zaken als 18-inch lichtmetalen wielen, verwarmbare stoelen voor en achter, een elektrische en handsfree te bedienen achterklep, Bluetooth, digitale radio (DAB+) met zes speakers, multimediasysteem met 8-inch touchscreen, Intelligent Adaptive Cruise control, Automatic High Beam, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Lane Trace Assist, vermoeidheidsherkenning en Pre-Collision System met detectie van voertuigen, fietsers en voetgangers.

75 km vol-elektrisch

Wat betreft de aandrijflijn is er geen keuze. De Japanners leveren slechts een motorisering, bestaande uit een 2,5-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 306 pk, waardoor de RAV4 PHEV in exact zes seconden van stilstand naar 100 km/h accelereert en een topsnelheid haalt van 180 km/h. Met de hybride-aandrijflijn kan puur elektrisch (tot 135 km/h) worden gereden. De range bedraagt officieel 75 km. Het resulteert in een papieren brandstofverbruik van 1 op 100 km en dus een zeer lage CO2-uitstoot van 22 g/km. De geringe emissiewaarde zorgt er tevens voor dat de bpm op de grote 1,8 ton zware SUV laag is.

Afwijkende details

Toyota geeft de Plug-in Hybrid-versie enkele onderscheidende elementen mee, zodat de stekkerversie direct als zodanig herkenbaar is. Zo heeft de RAV4 donkere accenten als de grille en de koplampen. De onderzijde van de voorbumper is uitgevoerd in een aluminiumkleur, net als de afwerkingslijst van de achterruit en achterlichten.

Prijzen Toyota RAV4 PHEV

2.5 Hybrid Dynamic – € 58.995,–

2.5 Hybrid Style – € 61.295,-

2.5 Hybrid Bi-Tone Plus – € 66.995,-

2.5 Hybrid Business Automaat – € 55.895,-

2.5 Hybrid Business Plus Automaat – € 63.595,–

Toyota rav4 hev plug-in hybride stekker

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.