Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 26 nov 2020
Leestijd: 2 minuten

Naran, een 1047 pk vierpersoons coupé met ouderwetse brandstofmotor

Naran, dat is de naam van zowel het merk als model van deze bolide. Met deze ‘hyper-coupé’ creëert de gloednieuwe startup haar eerste extreme conceptcar. En dat is niet de minste. Met meer dan 1000 pk en 1036 Nm koppel trekt de coupé in 2,3 seconden naar de 100 km/h. Accelereren stopt pas bij een snelheid van 368 km/h.

Hoewel het hier gaat om een startup – in het jaar (2020) waarin ook allerlei elekrische hypercars worden aangekondigd- wordt het model niet zoals in bijvoorbeeld de Lotus Evija voorzien van een elektrische aandrijflijn. Integendeel, want de Naran is voorzien van een ‘ouderwetse’ benzinemotor. Waarom begint Ameerh Naran, de rijke oprichter van het merk, er dan aan? Simpel: hij wil zo’n auto, en dus gaat-ie ‘m bouwen.

Milieubewust

Milieubewust is de Naran dan ook niet, maar da’s natuurlijk ook nooit het doel van het project geweest. De coupé is onderhuids eigenlijk een BMW M8, die van zichzelf een 4,4-liter twinturbo V8 heeft, goed voor meer dan 600 pk. Voor deze Naran heeft het Duitse Racing Dynamics er nog even aan gesleuteld, waardoor het slagvolume is gestegen naar 5,0-liter. Mede door die en vele andere aanpassingen zoals grotere turbo’s, is de achtpitter in de Naran goed voor 1047 pk en 1036 Nm aan koppel. Al dat geweld wordt – net als in de M8 – via een achttraps automaat van ZF naar alle vier wielen gestuurd. Die automaat is overigens ook weer aangepakt en aangepast door Racing Dynamics, om te voorkomen dat de Naran door z’n extreme koppel zichzelf opeet.

Pirelli P-Zeros en Öhlins-dempers moeten de sportcoupé op de weg houden. Ook zijn de originele frames, assen en de ophanging van de M8 flink aangepast. Daarnaast heeft de conceptcar carbon-keramische remmen en hydraulische stuurbekrachtiging. Met 1377 kg aan downforce zou de auto als een kauwgombal aan de weg moeten kleven. Dat is te danken aan het aerodynamische ontwerp van de Naran, getekend door Jowyn Wong. Hij was onder meer verantwoordelijk voor de indrukwekkende De Tomaso P72, die vorig jaar werd onthuld.

Ambitie

Naran wil 49 exemplaren van de gelijknamige auto gaan bouwen. Met als doel de snelste vierzits hypercar op de Nürburgring te worden. Dat record gaan ze niet zomaar pakken. Koenigsegg speelt namelijk al 17 jaar met de gedachten om een vierzits hypercar te bouwen, en daar zijn ze nu mee begonnen. Van deze Gemera, die een driecilinder (!) koppelt aan een hybride-systeem en goed is voor 1724 pk (!), worden 300 stuks gebouwd. Dat lijkt op papier appeltje eitje voor de Zweden.

Koenigsegg Gemera Autovisie Kennisquiz
Koenigsegg Gemera

Niet snel genoeg

Acceleren doet de Naran 0,4 seconden trager dan de vierzitter van de Zweedse autobouwer. Ook ligt de topsnelheid van de Gemera 32 km/h hoger. Het is bovendien maar de vraag of deze droom ooit werkelijkheid wordt. Mocht er dus ooit een race komen tussen de twee vierzit-hypercars, dan zetten wij ons geld in op die van Koenigsegg.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.