Nederland zeer geschikt voor zelfrijdende auto, België scoort beroerd
Als het over zelfrijdende auto’s gaat, speelt de VS vaak de hoofdrol. Maar wat blijkt? Nederland is na Singapore het best voorbereid op de komst van de autonome voertuigen. Zo heeft Nederland een goed onderhouden wegennet en veel laadstations voor elektrische auto’s. Ook op het gebied van overheidsbeleid en wetgeving scoort Nederland hoog.
Dat meldt adviesbureau KPMG op basis van een analyse van dertig landen. Daarin is gekeken naar de belangrijkste voorwaarden voor de introductie van autonoom vervoer. Denk bijvoorbeeld aan beleid en technologie, infrastructuur, consumentenwetgeving en acceptatie van innovatie.
Nederland geschikt, maar geen voorloper
“De meeste landen hebben in het afgelopen jaar duidelijk progressie geboekt”, zegt Stijn de Groen van KPMG. “Internationaal wordt Nederland nog steeds gezien als leidend maar tegelijkertijd moeten er in Nederland nog flinke hobbels worden genomen voordat auto’s zelfstandig de weg op kunnen. Als wij in dit stadium autonome voertuigen willen gebruiken kan dat alleen in afgesloten gebieden of daartoe aangewezen wegen en rijstroken. Dat is in een dichtbevolkt land als Nederland lastig te realiseren.”
KPMG verwacht niet dat Nederland het land is waar autonome voertuigen het eerst in gebruik worden genomen. Dat komt omdat er een hoogwaardige, maar relatief kleine industrie zich bezighoudt met de benodigde technologie. “Als ik de logica van de analyse volg dan zullen innovaties op dit vlak eerder uit Israël, de Verenigde Staten of Japan komen”, aldus De Groen.
Top 10 landen voor zelfrijdende auto
Hoewel Nederland vorig jaar nog op de eerste plaats stond, heeft Singapore ons nu ingehaald. Volgens KPMG komt dat onder andere omdat Singapore het aantal tests heeft uitgebreid tot alle openbare wegen in het westen van het land. Het wil vanaf 2022 bovendien drie gebieden bedienen met zelfrijdende bussen. Dit is de top 10:
Land | Score | Positie 2020 | Positie 2019 |
---|---|---|---|
Singapore | 25,45 | 1 | 2 |
Nederland | 25,45 | 2 | 1 |
Noorwegen | 24,25 | 3 | 3 |
Verenigde Staten | 23,99 | 4 | 4 |
Finland | 23,58 | 5 | 6 |
Zweden | 23,17 | 6 | 5 |
Zuid-Korea | 22,71 | 7 | 13 |
Verenigde Arabische Emiraten | 22,23 | 8 | 9 |
Verenigd Koninkrijk | 21,36 | 9 | 7 |
Denemarken | 21,21 | 10 | — |
Belgische wegen te chaotisch
Een opvallende lage notering is België. Onze Zuiderburen moeten het doen met plaats 21 en dat komt vooral door de kwaliteit en indeling van de wegen. Belgische wegen worden ten eerste vaak gedeeld door auto’s, bussen, fietsers, trams en voetgangers. Daarnaast laat het onderhoud op een aantal plaatsen sterk te wensen over. “De manier waarop Belgische wegen worden gebruikt, maakt het niet gemakkelijk om voldoende veiligheid te garanderen voor zelfrijdende auto’s”, zegt Ivan Costermans, uitvoerend directeur van KPMG Advisory in België.