‘Nederlander toch nog niet echt klaar voor elektrische auto’
De auto-industrie elektrificeert in rap tempo, en dus zou je denken dat de consument op enigszins hetzelfde tempo meebeweegt. Nu blijkt dat slechts 2 procent van de Nederlanders concrete plannen heeft om een elektrische auto te kopen, blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het CBS vroeg in het kader van het onderzoek Belevingen 2020 aan een groep van 3600 Nederlanders naar hun intenties om een elektrische auto te kopen. Van de huishoudens gaf 2 procent aan concrete plannen te hebben om de komende twee jaar een volledig elektrisch voertuig aan te schaffen. 6 procent zegt dit misschien te gaan doen.
Meerderheid van de Nederlanders wil weer harder rijden op de snelweg
De helft van die groep die (concrete) plannen heeft om een elektrische auto aan te schaffen, doet dat vanwege het milieu en klimaat (54 procent). Voor 22 procent is kostenbesparing de belangrijkste of zelfs enige reden om (misschien) een elektrische auto te kopen.
Elektrische auto’s te duur
Die kosten zijn overigens ook voor veel Nederlandse huishoudens juist de reden om niet voor een elektrische auto te gaan. Van de huishoudens die in de komende twee jaar een auto willen schaffen, maar niet kiezen voor bijvoorbeeld een Nissan Leaf of Volkswagen ID.4, zijn de hoge aanschafkosten van een EV de reden om een elektro-auto te laten staan. Maar liefst 63 procent gaf dat als belangrijkste reden.
Een van de andere redenen heeft te maken met de afstand die ze kunnen rijden. 41 procent van de ondervraagden gaf aan dat een elektrische auto een niet-toereikende actieradius heeft. Belangrijke zaken als de aan- en afwezigheid van laadpalen (17 procent) en de lange oplaadduur (15 procent) zijn iets minder genoemde beweegredenen om niet voor een EV te gaan.
BMW i4 is helemaal hier: zo doet-ie het tegenover een Tesla Model 3
De cijfers komen overigens redelijk overeen met ons wagenpark. Begin vorig jaar reden er hier namelijk zo’n 200.000 stekkerauto’s rond, waarvan ruim de helft volledig elektrisch was. Dat komt neer op 2,3 procent van het wagenpark. Van de particuliere huishoudens had begin vorig jaar 0,6 procent een volledig elektrische auto of een plug-in hybride.