Nederlanders willen niet langzamer rijden binnen bebouwde kom
Meer dan een derde van de Nederlanders is niet bereid zijn of haar snelheid te verlagen binnen de bebouwde kom van 50 naar 30 kilometer per uur. Dit blijkt uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN).
In Nederland mag je binnen de bebouwde kom 50 of 30 kilometer per uur. Steeds meer gemeentes willen op meer plekken de lagere snelheid invoeren en van 50 in plaats van 30 kilometer per uur de uitzondering maken.
Nederlanders willen geen 30 kilometer per uur rijden
Een groot deel van de Nederlanders denkt hier anders over. Het onderzoek toont aan dat slechts 68 procent van bestuurders binnen bebouwde kom bereid is om zich aan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur te houden (op wegen waar nu 50 kilomter per uur gereden mag worden). 85 procent zegt zich aan het snelheidslimiet te houden als de maximumsnelheid 20 kilometer per uur hoger ligt.
Van de ondervraagden denkt slechts 54 procent dat de verkeerssituatie veiliger wordt bij de lagere snelheid. Bijna de helft van de mensen vindt dus niet dat de lagere snelheid gepaard gaat met een verbeterde veiligheid.
Veiligheid binnen bebouwde kom
Olso en Helsinki hebben al een systeem waarbij er alleen 50 kilometer per uur gereden mag worden als er een fysieke scheiding tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd verkeer is. Al wordt er in de Scandinavische landen natuurlijk minder gefietst.
De reden waarom de steden de snelheid hebben ingevoerd is simpel: veiligheid. Als een voetganger aangereden wordt met een snelheid van 30 kilometer per uur, is de overlevingskans 95 procent. Dat is 10 procent hoger dan bij 50 kilometer per uur. Dit bleek uit eerder onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Veel gewicht en snelheid: zorgen om veiligheid elektrische auto’s
Ondanks dat een derde geen 30 kilometer per uur binnen de bebouwde kom wil rijden, roept de VVN gemeentes op om de maximumsnelheid te verlagen. Het merendeel van de Nederlanders is het immers met de verlaging eens.