Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
TomTom ken je waarschijnlijk nog wel. Bijna iedere automobilist had wel een draagbaar navigatiesysteem in zijn auto. Ze waren zelf zo populair dat ze massaal uit auto’s werden gehaald door inbrekers. Ondanks dat bijna niemand meer de draagbare navigatiesystemen van het merk gebruikt, wist het Nederlandse bedrijf afgelopen jaar toch nog 536 miljoen euro om te zetten.
Het eerst losse navigatiekastje van TomTom kwam in 2002 op de markt en werd al snel een succes. Nu Google Maps en alternatieve apps een groot deel van de markt hebben opgeslokt, is TomTom helemaal uit het beeld van de consument verdwenen.
TomTom draait meer dan een half miljard euro aan omzet
Maar hoe kan TomTom dan toch zoveel omzet draaien? Het Nederlandse merk verkoopt kaarten en navigatiediensten aan autofabrikanten. Het klantenbestand beslaat merken als Volkswagen, Renault, Hyundai en Peugeot.
Hoewel je dus geen navigatiesysteem van TomTom meer tegen je raam geplakt hebt, maak je misschien wel ongemerkt gebruik van diensten van het Nederlandse bedrijf.
103 miljoen euro verlies
Ten aanzien van vorig jaar steeg de omzet van TomTom met 6 procent. Hoewel dit positief klinkt, maakt het bedrijf geen winst. Sterker nog, het jaar 2022 werd afgesloten met een nettoverlies van bijna 103 miljoen euro. Een jaar eerder was dit verlies nog 95 miljoen euro. Het verlies is deels te wijten aan reorganisatiekosten.
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuwe-navigatie-instelling-jaarlijks-benzine-besparen-google-maps/
TomTom kondigde in juni vorig jaar aan honderden banen te schrappen bij het onderdeel dat kaarten maakt omdat veel meer geautomatiseerd wordt.
De fabrikant van navigatiesystemen en navigatiesoftware verwacht dat de omzet dit jaar verder zal groeien door de verkoop aan autofabrikanten. Bij de consumententak wordt een verdere daling voorzien. Of de reorganisatie en meer verkoop aan bedrijven tot groene cijfers gaat leiden, is nog de vraag. Feit is, er is veel meer concurrentie – met name op de consumentenmarkt – dan 15 jaar geleden.