Nederlandse Lightyear One komt vanaf 2022 uit Finland
Het Nederlandse Lightyear heeft een productiepartner voor de One gevonden. Vanaf volgend jaar rolt de zonne-auto in het Finse Uusikaupunki van de band.
Dat is namelijk de thuisbasis van Valmet Automotive, een tamelijk bekende partij in autoland. Zo houdt het zich bezig met de ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrische auto’s, maar staat het ook bekend om daksystemen voor cabrio’s en roadsters. Valmet Automotive verzorgt dergelijke systemen voor onder andere Mercedes-Benz, BMW en Mini. Ook bouwt het de A-Klasse en GLC voor Mercedes-Benz. In het verleden bouwde het ook auto’s voor onder andere Saab, Porsche en Fisker.
Topscore zonneauto Lightyear One is record en nog geen WLTP-waarde
Vanaf volgend jaar komt er dus een grote partij bij, want dan gaat de partij auto’s voor het Nederlandse Lightyear bouwen. De One zal namelijk in de Finse stad Uusikaupunki van de band rollen. Bovendien past het merk bij Valmet Automotive, zo stelt ceo Olaf Bongwald. “Onze focus op elektrische mobiliteit en batterijsystemen maken ons voorbestemd voor processen waarin mobiliteit opnieuw gedefinieerd moet worden. We zijn verheugd dat Lightyear ons heeft geselecteerd als productiepartner.”
946 auto’s
De One gaat niet direct in een enorme serieproductie. In plaats daarvan gaan beide partijen eerst een relatief klein aantal auto’s bouwen. Ze starten met een serie van 946 auto’s, die vanaf volgend jaar ook aan de eerste klanten worden geleverd. Zij betalen naar verwachting zo’n 150.000 euro voor de eerste zonne-auto. Vanaf 2024 gaat Lightyear zich op een grotere afzetmarkt richten.
Bereik Lightyear One
Overigens bevindt de Lightyear One zich nog wel in de testfase. Wel zette het onlangs een bijzonder record neer, want het wist liefst 710 kilometer te rijden met een accu van 60 kWh. Dat lukte door met een constante snelheid van 85 km/h te rijden. Wat de officiële WLTP-actieradius van de One is, is nog even onduidelijk. Dat nieuws komt naar verwachting binnenkort naar buiten. “De mijlpaal bevestigt de schaalbaarheid van ons bedrijfsmodel. We verwachten dat we in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kunnen realiseren bij snelheden boven de 100 km/h”, zo stelde Lex Hoefsloot, ceo en mede-oprichter van Lightyear, vorige week.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace