Nederlandse overheid biedt rallylegende aan: Lancia Fulvia Coupé Rallye
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Fimage-8-1.jpg)
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er wel een heel bijzondere auto te koop: een Lancia Fulvia Coupé Rallye. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Lancia Fulvia
Lancia produceerde de Fulvia van 1963 tot 1976. Het model was te bestellen in die carrosserievarianten: de vierdeurs Berlina, de tweedeurs Fastback en de tweedeurs Coupé. Met name de Coupé staat in het geheugen van veel rallyliefhebbers gegrift.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Fimage-9-1.jpg)
Van 1965 tot 1973, met uitzondering van 1970, won het team elk jaar het Italiaans rallykampioenschap. In 1972 kwam de auto als eerste over de finishlijn in het Internationale Kampioenschap voor Contructeurs, dit met twee rondes voorsprong op de concurrentie. De Italiaanse coureur Sandro Munari liet een Porsche 911 S en een Datsun 240Z achter zich.
Prijzig project: Marcel scheurt rond in een Lancia Fulvia Sport 1.3
De kampioen was voor het publiek te koop met een motor die varieerde in slagvolume. Van een 1,1 tot 1,6 liter, de V4 kreeg door de jaren heen steeds meer vermogen en werd beetje bij beetje geavanceerder. In 1967 kwam absolute topmodel uit: de Lancia Fulvia Rallye 1.6 HF. Voor deze FIA-homologatie werd de krachtbron compleet herzien.
De rallylegende bij de overheid
De Italiaanse legende bij de overheid beschikt niet over de krachtigste motorisering, maar over een 1.3 met 93 pk. Het exemplaar komt uit 1974 en is in 1998 ingevoerd in Nederland.
De kilometerteller staat op 12.944 kilometer. Volgens de RDW komt de kilometerstand mogelijk niet overeen. Desondanks ziet de Lancia Fulvia er op het eerste gezicht netjes en origineel uit.
Een echte liefhebbersauto
Autovisie ging enige tijd geleden lang bij Stef Hartogs, hij heeft een soortgelijke Lancia Fulvia Coupé uit 1974 in zijn garage staan. De Italiaanse rallykampioen is niet de enige Lancia die de liefhebber bezit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: De Lancia Delta die niets met een Lancia Delta te maken heeft
-
‘In de jaren dertig kunnen alleen rijken nog brandstofauto betalen’
-
Verkoopcijfers maart 2025: deze gekke dingen vielen ons op
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Zeekr 7X in Nederland
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?