Nederlandse overheid biedt Lamborghini Diablo SV aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Fimage-3.jpeg)
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er wel een heel bijzondere auto te koop: een Lamborghini Diablo SV. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Een wolf in schaapskleren
Lamborghini kwam in 1990 met de Diablo op de markt, deze was met zijn 492 pk de sterkste van alle serie-auto’s op dat moment. Hoewel de supercar nog steeds waanzinnige verschijning is, werd de bolide gezien als een wolf in schaapskleren in vergelijking tot zijn voorganger, de uitbundige Countach.
Toen Chrysler in 1987 Lamborghini kocht, vond het de agressieve hoeken van de Countach te extreem. Een Amerikaans designteam van Chrysler kreeg de opdracht het plan te polijsten. Dat zou later de Diablo worden, tóch voorzien van Gandini’s handtekening, omdat de basisvorm goeddeels behouden was. Vanuit welke hoek je hem ook bewondert, hij blijft iets gewelddadigs hebben.
Lamborghini Diablo gebouwd door Audi
In 1998 gaven de Amerikanen het eigenaarschap van Lamborghini door aan Audi. Het voerde in 1999 een grondige facelift door die de bouwkwaliteit van de Lamborghini Diablo ten goede kwam. Daarbij kreeg de 5,7-liter V12 variabele kleptiming. Hierdoor steeg het vermogen tot 530 pk. Een leuk detail: het verving de klapkoplampen door de lichtunits van een Japanse sportcoupé…
De topsnelheid steeg – met 10 kilometer per uur, pas bij ‘335’ op de teller versnelt de Diablo niet meer. De nul-naar-honderd-sprint leggen de 530-pk modellen in 3,9 seconden af. Dat is 0,6 seconden sneller dan de eerste Diablo’s.
De Lamborghini Diablo bij de overheid
In totaal verschenen er ongeveer 300 Spaanse duivels (betekenis van Diablo) op de markt. Een daarvan staat nu bij, jawel, de Nederlandse overheid. Het betreft een SV-model uit 1998 die 517 brullende Italiaanse paarden aan boord moet hebben. Opvallend genoeg staat op het kentekenbewijs dat hij 530 pk heeft. Dit extra vermogen kreeg Diablo pas in 1999. Wellicht is er een foutje gemaakt toen de auto in 2015 werd ingevoerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Fimage-8.jpg)
De Lamborghini Diablo SV heeft iets meer dan 40.000 kilometer op de teller staan en kent de nodige gebruikssporen. Hoewel het alcantara interieur er nog netjes uitziet, hangt een spiegel los en is de bumper beschadigd. Daarnaast rolt de Italiaan niet omdat het handremsysteem niet vrijkomt. Ook is er melding gemaakt van een niet goed functionerende koppeling. De aandrijflijn is door Domeinen niet getest, zo schrijft het in de advertentie.
Volgens de advertentie is de motorolie op peil en ziet het smeersel er weinig verontreinigd uit. De Lamborghini hoef je niet online te kopen. De auto is 8 december te bezichtigen bij de overheid.
https://www.autovisie.nl/nieuws/occasion-citroen-visa-klassieker/
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Waardevaste oerdegelijke Japanse occasion is nu toch betaalbaar
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Rimac Nevera-occasion te koop: hoeveel is de EV nog waard?
-
Dikke Volvo XC60-occasion is 80 procent minder duur dan nieuw
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
BMW’s familie-occasion nu voor de helft van de nieuwprijs
-
Sportcoupé voor 20.000 euro: Ford Mustang GT vs. Nissan 350Z