Nederlandse overheid investeert 25 miljoen euro in Lightyear
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FLightyear-One-parked-in-the-sun-%E2%80%94-large.jpg)
De Helmondse autofabrikant Lightyear heeft 81 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Onder andere vanuit een door de regering opgezet investeringsfonds. Invest-NL doet een kapitaalinjectie van 25 miljoen euro in het nieuwe automerk.
De eerste Lightear, de 0, rijdt nog maar net rond. Het is de eerste personenauto die volledig op minimaal energieverbruik is toegespitst. Met een prijskaartje van meer dan 3 ton is de auto nog lang niet voor iedereen weggelegd.
Lightyear nu nog onbetaalbaar
Tenminste, nog niet. Lightyear wil in de toekomst ook met een betaalbaardere variant op de markt komen. Bedrijven en de overheid hebben zo veel vertrouwen in het plan van de zonneauto, dat er massaal geïnvesteerd wordt.
25 miljoen euro van Nederlandse overheid
Uitvaartcoöperatie DELA en megabedrijf SHV Holdings waren al aan boord en pompen opnieuw geld in Lightyear. Invest-NL, een potje waarin de provincies Noord-Brabant en Limburg via de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en Limburg Instituut voor Ontwikkeling en Financiering geld in steken, brengt zo’n 25 miljoen euro in het laatje. De overige miljoenen komen van de bedrijven.
Rijden met de Lightyear 0
Autovisie reed afgelopen maand met de allereerste Lightyear 0. Het vijf vierkante meter rijdende zonnepaneel heeft een 60 kWh-accupakket aan boord waarmee je een indrukwekkende 625 kilometer kan afleggen volgens WLTP. Op een warme dag waarbij de zon hoog aan de hemel staat, kan je tot 70 kilometer bijladen door middel van de zon.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F201126-%E2%80%94-Lightyear-Autumn-Wallpapers-%E2%80%94-Forest-rearside.jpg)
Maar de auto is niet enkel slim qua zonnepanelen. De auto is een supercar in zijn eigen klasse: efficiëntie. Het lukte ons bij een korte testrit rondom de fabriek om het fabrieksverbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer te realiseren. Maar de omstandigheden waren dan ook ideaal. Hoe efficiënt de Lightyear One in praktijk is, legt Dries van den Elzen uit in onderstaande video.
Subsidie elektrische auto 2023 – Minder geld beschikbaar voor nieuwe EV’s
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had