Nederlandse overheid biedt sportieve Lotus Elise Series 1 aan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fimage-2-1.jpg)
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën. Hoewel veel auto’s niet echt de moeite waard zijn, duiken er soms pareltjes op in de showroom van Domeinen Roerende Zaken.
Ditmaal staat er een Lotus Elise te koop. Via de site van de overheid kan je bieden op de auto’s. Bied je het hoogste bedrag dan kan je de auto ophalen. Dit bedrag is niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw vers aangekochte bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Lotus Elise
Laag gewicht, een stoftop, een middenmotor, een handgeschakelde versnellingsbak en achterwielaandrijving. De Lotus Elise is een Engelse pretmobiel die je in Nederland niet vaak ziet rijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fimage-5.jpg)
In totaal rijden er in ons land 582 Elises rond, volgens cijfers van de RDW. Het exemplaar bij de Nederlandse overheid is origineel in ons land geleverd en komt uit 1998. De tweezitter heeft sinds dien 87.992 kilometer afgelegd volgens zijn teller.
Licht, snel en spartaans
Achter de twee stoelen van de Lotus Elise bevindt zich een 1,8-liter viercilinder van de Rover K-series. Deze is goed voor 118 pk en 165 Nm. Met de kleine zestienklepper sprint de 730 kilogram lichte roadster van 0 naar 100 kilometer per uur in 5,9 seconden. In het vijfde en hoogste verzet van de handbak haalt de Brit een topsnelheid van 202 kilometer per uur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fimage-8.jpg)
In de kleine lichte koets zit je verassend ruim, al zorgen de grote dorpels ervoor dat instappen niet heel makkelijk gaat. Eenmaal plaatsgenomen in de sportstoelen vind je voor je een Momo-sportstuur en een spartaans minimalistisch dashboard.
Auto bij de overheid lijkt in prima staat
Zowel binnenin als aan de buitenkant ziet het model bij de overheid er op het eerste gezicht smetteloos uit. Zelfs de softtop lijkt in prima staat.
De knalgele lak, zijn guitige koplampen en de hooggeplaatste uitlaat maken de Lotus Elise een bijzonder opvallende verschijning. In combinatie met zijn leuke rijeigenschappen en lage maandlasten (verzekering, wegenbelasting en verbruik) maakt het een ideale tweede auto voor een mooie nazomerse rit.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fimage-6.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2Fimage-9.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had