Nederlandse overheid verkoopt Ferrari 599 GTB: geweldig Italiaans duet
Jaarlijks neemt de overheid om tal van redenen auto’s in beslag. Deze auto’s worden vervolgens verkocht door het Ministerie van Financiën, samen met oude dienstvoertuigen van bijvoorbeeld het leger of de politie. Hoe dit exact in zijn werk gaat, laat Autovisie in deze reportage zien.
Ditmaal staat er een opvallende bolide te koop: een Ferrari 599 GTB. Via de site van de overheid kun je bieden op de auto. Bied je het hoogste bedrag, dan kun je de auto ophalen. Dit bedrag is overigens niet wat je uiteindelijk moet neerleggen voor jouw verse bolide. Bovenop je bieding komt nog 15 procent ‘opgeld’.
Ferrari 599 GTB
Ferrari kwam in 2006 op de proppen met een model dat intern de code ‘F139’ droeg. Het Italiaanse raspaard kreeg uiteindelijk de naam 599 GTB Fiorano, een oer-Ferrari met een bloedmooi design.
Autovisie zag in 2006 de bolide voor het eerst en schreef: “Hij is een verademing, een bewijs dat Pininfarina en Maranello nog steeds tot geweldige duetten in staat zijn.”
Een prachtig design
“De grootheid van de 599 GTB valt direct op. Als je pal voor zijn brede muil staat, lijkt het een enorme auto. Dat gevoel houdt stand als je aan het stuur zit, maar verdwijnt als ik de Ferrari voor een slagerij heb geparkeerd, tussen twee heel normale auto’s in. Hij lijkt daar helemaal zo groot niet, klein zelfs, terwijl hij toch 1,96 meter breed is.”
“Dat hij toch zo fors lijkt, komt waarschijnlijk doordat motorkap en grille beslag leggen op bijna de gehele spanwijdte van zijn aangezicht. De koplamparmaturen zijn namelijk opvallend klein en zelfs enigszins non-descript. Dat is misschien wel een teken van kracht: Ferrari heeft geen opvallende koplampen nodig om een eigen gezicht te creëren, het plaatwerk zelf is karakteristiek genoeg.”
Doe mee! Autovisie zoekt occasions van Domeinen Roerende Zaken
“De zwevende C-stijlen zijn een eersteklas vondst. Ze geven de auto iets speciaals, maar hebben ook een aerodynamische functie: ze dwingen rijwind naar het vlakke achterdek (met subtiele spoiler), waardoor 40 kilo extra neerwaartse druk wordt gegenereerd bij 300 km/h. De stijlen maken overigens geen deel uit van de dragende structuur van de auto; ze verhogen de stijfheid niet en lijken zelfs verwijderd te kunnen worden.”
Flinke bagageruimte
“Open het kofferdeksel en je ziet een bagageruimte die voor een Ferrari ongekend groot is. Deze meet 320 liter en is daarmee het grootste ruim dat Maranello ooit in een serie- auto heeft geleverd. Uiteraard produceert de fabriek een kofferset waarmee je elke kubieke centimeter kunt benutten. Je hoeft de koffers er niet uit te halen als je een lekke band hebt, want de 599 GTB draagt geen reservewiel met zich mee.”
“Als je instapt, word je ontvangen door stoelen met een bekledingspatroon dat sterk aan de legendarische Daytona doet denken. De 599 GTB Fiorano is een Ferrari in diezelfde traditie: met de V12 voorin, maar achter de vooras.”
“Het instrumentarium wordt gedomineerd door de zwarte toerenteller (naar keuze ook geel of rood), die pas bij een torenhoge 8400 min-1 kleur krijgt.”
Een heerlijke V12
“Als je het contact aanzet, toont het een plaatje van de V12 en meldt dat alle systemen oké zijn. De twaalfcilinder heeft overigens weinig gemeen met die van de Scaglietti. Hij is gebaseerd op die van de Enzo, maar is aanzienlijk aangepast op ‘normaler’ gebruik en hogere duurzaamheidseisen, als gevolg waarvan hij 30 pk minder vermogen en 50 Nm minder draaimoment levert.”
“Een drop op de rode startknop linksonder op het stuurwiel en de V12 start met een imponerende en kwaaie grauw, die omstanders een stapje terug doet zetten. Desondanks klinkt hij minder heftig dan de Aston Martin V8 Vantage, die kennelijk nog meer op een verpletterende eerste indruk uit is. Onmiddellijk daarna gaat hij over op een intense en gespannen stationairloop, waarvan – geheel terecht – de dreiging van naderend geweld uitgaat.”
“Ik heb daardoor niet het gevoel dat ik een auto heb gestart, meer dat ik een geleid wapen in opperste staat van paraatheid heb gebracht. In zekere zin is dat ook zo, wantje kunt jezelf (als je de launch control hebt aangezet) in 3,7 seconden naar 100 km/h katapulteren en 7,3 seconden later schiet je door de 200 km/h-barrière. De top ligt volgens Ferrari op ‘meer dan 330 km/h’, wat betekent dat het de snelste serie-Ferrari ooit is.”
De Ferrari 599 GTB als occasion
De schoonheid van Ferrari wordt nu aangeboden door de overheid bij Domeinen Roerende Zaken. De auto komt uit 2008 en heeft sinds dien 117.517 kilometer gereden.
De bolide is voorzien van een wrap, die volgens de advertentie niet meer in goede conditie is. Wellicht heeft de rode beschermlaag de originele grijze lak gespaard.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze stationwagon ben je zo cool als het absolute nulpunt
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Vergeet die rare F80! Deze vijf moderne Ferrari’s zijn wél mooi
-
Deze nieuwe Ferrari maakt een einde aan de ‘Big 5’
-
Is de Ferrari Daytona SP3 een broer van de LaFerrari, of niet? | Sjoerds Weetjes 419
-
Zouden ze dit gedrocht bij Mansory zelf nou wél mooi vinden?
-
De naam van platform Xiaomi’s Ferrari look-a-like geloof je niet
-
Zou jij 67.000 euro neertellen voor deze hoop schroot?
-
Benzineprijs omhoog: ‘opbrengst onterecht naar gat in schatkist’
-
Zien: tieners stelen peperdure Ferrari en slaan op de vlucht
-
Zo bizar veel kost één nieuwe Ferrari Purosangue-schokdemper
-
Hoeveel geld verdient Ferrari per verkochte auto?