SWOV: ‘Nederlandse snelwegen steeds onveiliger’
De Nederlandse snelwegen zijn onveiliger geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Oorzaken zijn afgeleide automobilisten en verminderde controle door de politie.
Onlangs werd bekend dat we in Nederland bijna het beste asfalt ter wereld hebben, maar nu horen we dat mensen dit helaas niet veilig weten te gebruiken. Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt namelijk dat de verkeersveiligheid op snelwegen de afgelopen vijf jaar slechter is geworden. Het aantal ongelukken verdubbelde van 17.000 in 2014 naar 38.000 in 2018. Daarnaast steeg het dodental van 63 naar 81. Volgens de stichting komt de stijging vooral door afleiding van bestuurders, voornamelijk door het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden. Ook wijst de SWOV de beschuldigende vinger naar de politie. Deze houdt minder toezicht waardoor het sneller fout gaat.
Handhaving
Peter van der Knaap, directeur van SWOV, laat in NRC weten dat het hier gaat om een zorgelijke ontwikkeling. “Handhaving op snelwegen is absoluut noodzakelijk, maar heeft jarenlang geen prioriteit gehad. Als je de snelwegen veiliger wilt maken, zullen het aantal controles en het niveau van toezicht echt omhoog moeten.” Daarmee verwijst hij naar meerdere punten in het onderzoek. Zo hield de politie in 2006 nog 100.000 mensen staande, en waren dat er in 2018 nog maar 20.000. Ook werden de locaties voor radarcontroles vooral ingezet voor alleen het toezien op verkeersveiligheid. Voorheen werden dit soort controles vaker gecombineerd voor het opsporen van algemene criminaliteit zoals openstaande boetes of belastingschulden doormiddel van kentekenplaatherkenning.
Volgens de onderzoekers is bovenstaande te verklaren door een koerswijziging bij de politie in 2013. Toen werd de Nationale Politie gevormd en kwam crimineel gedrag op de weg centraal te staan. Daarmee werd het controleren op verkeersveiligheid naar de achtergrond geschoven. De oplossing is volgens de SWOV dan ook redelijk simpel: politie moet meer zichtbaar zijn op de snelwegen. “Als er merkbaar wordt gecontroleerd zullen weggebruikers de kans dat ze zelf op een overtreding worden gecontroleerd hoger inschatten en zullen ze hun verkeersgedrag aanpassen om een mogelijke straf te ontwijken”.
Mobiel gebruik
Recentelijk ontvingen we ook cijfers van de politie waaruit duidelijk wordt dat ze de laatste tijd meer aan het controleren is op afleiding, oftewel mobielgebruik, bij automobilisten en fietsers. Dit jaar zijn er al 68.000 verkeersdeelnemers beboet voor het gebruik van hun mobiel tijdens het rijden. Kanttekening hierbij is wel dat niet al deze boetes zijn uitgeschreven op de snelweg.
De politie heeft overigens een extra wapen in de strijd tegen de automobilist die met zijn mobiel bezig is. De dienders hebben twee speciale camera’s in gebruik genomen. Deze kunnen herkennen wanneer mensen met hun telefoon achter het stuur zitten. Dit leggen ze vast, sturen het door naar iemand die de foto controleert, en als die inderdaad het strafbare feit vaststelt, krijgt de overtreder een boete in de bus.
We hebben de politie om een reactie gevraagd, maar op het moment van schrijven hebben we deze nog niet ontvangen.