Niemand wil deze hysterische McLaren Elva hebben! Jij misschien?
Kijk, dát is nou waarom Nederlanders hun nieuwe auto’s altijd in het zwart of het grijs bestellen! Want een opvallende kleur is smaakgevoelig en maakt de tweedehands verkoop moeilijker. Kijk maar naar deze hysterische Mclaren Elva, die niemand wil.
Hij gaat half mei onder de hamer bij Mecum Auctions in de Verenigde Staten. Een verwachte opbrengst noemt het veilinghuis niet, want de vorige keer dat de McLaren Elva te koop werd aangeboden – in augustus 2022 – haalde hij zijn minimumprijs niet eens.
McLaren Elva bleef vorig jaar onverkocht
Mecum had er vorig jaar een verwacht prijskaartje van 2,6 tot 2,7 miljoen dollar opgeplakt, wat overeenkomst met zo’n 2,3 tot 2,4 miljoen euro. Niemand had dat voor de kleurige Elva over, dus bleef de open Britse sportwagen onverkocht.
Regenbooglak zoals je veel op TVR’s ziet
De eerste eigenaar van de McLaren bestelde hem in een regenbooglak, zoals je die in de jaren negentig vaak op TVR’s zag. De lak verschiet van kleur als je er vanuit een andere hoek naar kijkt. Deze Elva is rood, paars, geel, oranje en blauw. Allemaal tegelijk.
Aston Martin, Ferrari, Lamborghini, McLaren
Het lijkt er overigens op alsof autofabrikanten constant bij elkaar zitten af te kijken. Want Aston Martin, Ferrari, Lamborghini én McLaren kwamen bijna tegelijk met een supersportwagen zonder voorruit en dak.
De Aston Martin V12 Speedster, Ferrari Monza SP1 en SP2, Lamborghini SC20 en McLaren Elva zijn zo onpraktisch als wat, maar dat schrikt steenrijke verzamelaars niet af, kennelijk.
McLaren geeft toe: ‘Eigenlijk zijn al onze auto’s gewoon slecht’
De McLaren verkocht buitengewoon slecht
Althans, bij Ferrari niet. Want Aston Martin en McLaren hadden grote moeite om hun ‘barchetta’s’ te verkopen. McLaren zou eerst 399 Elva’s bouwen, maar toen bleek dat die niet aan de straatstenen kwijt te raken waren, werden dat er 249 en toen slechts 149.
Ode aan Groep 7-raceauto’s van Bruce McLaren
Dit exemplaar is nummer 122 van 149 en heeft slechts 90 ‘delivery miles’ op de teller staan (144 kilometer). Zijn 815 pk en 800 Nm sterke 4,0-liter twinturbo V8 heeft dus nog geen kans gehad om in minder dan 3 seconden naar 100 km/h te gaan.
De Elva is een ode aan de open Groep 7-racewagens van McLaren-oprichter Bruce McLaren, de M1A, M1B en M1C. Hij heeft een slim staaltje luchtgeleiding op de neus om ervoor te zorgen dat de rijwind niet constant vliegen en wespen in je mik smijt.
Als zouden we liever een helm opdoen in de Elva, zeker als je de topsnelheid van 326 km/h wilt uitproberen. En als motorrijders kunnen we je vertellen dat je daarna weinig meer ziet door alle vliegenlijkjes op je vizier.
Lees ook:
Ook interessant
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Review McLaren Artura Spider: een supercar als daily driver?
-
Deze McLaren was niet straatlegaal, maar rijdt nu op de openbare weg | Sjoerds Weetjes 402
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan