Nieuw of oud? Speuren naar een gebruikte Defender, deel 1
Na bijna zeventig jaar was het afscheid voor liefhebbers nog steeds een nachtmerrie, inmiddels is de nieuwe juist voor sommige mensen een droomauto. We doken met de nieuwe in de wereld van de gebruikte Defenders en beginnen bij de Series I in deze driedelige serie.
Wat voor type’s zijn er, wat kosten ze ongeveer en wat maakt ze aantrekkelijk? De wereld van de klassieke Defender is een behoorlijke jungle voor de niet kenner want de verscheidenheid is door de ongeëvenaard lange loopbaan groot. Bij welke andere auto kun je zoeken ‘vanaf 1948’ invoeren?
De oudste, de Series I
De historie van de Defender begint al voordat ze zo heten. Land Rover begint na het allereerste prototype in 1948 met de Series I . Zoals dit exemplaar van Co Eshuis. De Land Rover liefde kreeg hij van huis uit mee, vanaf zijn jeugd reed hij zo Land Rover. Twintig jaar geleden besloot hij dat er een echte hobby auto moest komen die het verhaal compleet maakte. Daarom moest het een Land Rover Series I worden want hij wilde echt iets ouds. En dus haalde hij er zelf een in Engeland. Het werd een auto uit 1953 die in redelijk gerestaureerde staat verkeerde maar die verre van perfect was. En hoewel hij zichzelf geen poetser of freak noemt die alles tot het allerlaatste schroefje nieuw wil hebben, ging Eshuis wel voor originaliteit bij de restauratie. Het resultaat werd prachtig maar niet overgerestaureerd, de Series I wordt nog steeds gebruikt zoals hij bedoeld is.
Niet onbetaalbaar
Wie ook zo’n hele vroege Land Rover wil, zal zich goed moeten verdiepen in de historie want bij menig auto die als Series I wordt aangeboden, zijn inmiddels onderdelen van latere types gebruikt. Zeker bij dit soort zeer oude modellen zijn onderdelen minder makkelijk te vinden als bij latere modellen. Toch is zelfs deze eerste Serie Land Rovers niet onbetaalbaar, het is gelukkig geen Porsche. Een mooie vinden we al te koop voor 17.000 euro in Nederland. In Good Old Engeland is het aanbod groter en zien we mooie en gerestaureerde exemplaren tussen de 18 en 40.000 Pond. Goedkoper kan ook maar dan koop je vaak een project en zul je zelf de handen uit mouwen moeten steken.
Dit moet je weten
Met deze Series I koop je echt de oer-Land Rover, het origineel. Ze zijn nog altijd geschikt om het terrein mee in te gaan en relatief betaalbaar. Nadelen heeft zo’n Series I ook, want ze zijn zeldzaam en dus is er een beperkt aanbod. Er zijn niet veel volledig origineel meer en ze hebben geen volledig gesynchroniseerde versnellingsbak. Je koopt met een Series I de meeste pure rijervaring, maar hij is ook het meest Spartaans en wat minder geschikt voor alledag.
Weetjes Series I
De Series I is gebouwd van 1948-1958. De eerste drie jaar was hij voorzien van een viercilinder 1.6 benzinemotor, daarna kreeg de Series I een tweeliter viercilinder. Later kwam er ook een dieselmotor beschikbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten