Nieuw record voor 37-jarige Mercedes-Benz G-Klasse
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2F16C1071_002_D334680.jpg)
Je moet heel erg je best doen om een auto te bedenken die langer in productie is dan de Mercedes-Benz G-Klasse. En na 37-jaar pakt de ‘rijdende zeecontainer’ nog een record!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2F16C1071_001_D334674.jpg)
Mercedes-Benz G-Klasse
Hoewel deze naar moderne maatstaven SUV met 37 jaar al lang als klassieker bestempeld mag worden, blijkt de auto populairder dan ooit. Voor het eerst in de geschiedenis heeft het Duitse merk de twintigduizend exemplaren aangetikt op de productielijn van Magna Steyr in Oostenrijk. En wel in de vorm van een stralende, witte Mercedes-AMG G63.
BEKIJK OOK DE VIDEO: REVIEW MERCEDES-AMG E 63 S 4MATIC
Geschiedenis
Door de jaren heen zijn er in totaal al meer dan 250.000 exemplaren van de Mercedes-Benz G-Klasse van de band gerold. Wat dat betreft is het model een flink eind gekomen sinds Daimler-Benz in 1972 bedacht dat er een oerdegelijke off-roader in het gamma moest komen.
Van 1979 tot begin jaren negentig verscheen de eerste generatie van de Mercedes-Benz G-Klasse als auto met een korte of lange wielbasis. Ook een open dak of station-variant behoorden tot de mogelijkheden. Tevens verscheen ‘ie onder meer als Peugeot P4 en Puch G.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fmercedes-benz_g_63_amg_6x6_9.jpg)
6X6
In 1990 kwam er een vernieuwde versie met aanmerkelijk krachtigere motoren: geen viercilinders meer, maar diverse V8’s en zelfs een twin-turbo V12, ook met dank aan AMG. Het toppunt was wel de vrij recente zeswielige 6×6, waarvan iets meer dan honderd stuks zijn gebouwd.
Ondanks het productierecord is het volgens Mercedes wel tijd voor vernieuwing: volgend jaar komt er weer een ingrijpende facelift, waarbij het interieur twintig centimeter breder wordt. We hoeven echter niet te verwachten dat de Duitser zeecontainer er veel subtieler op zal worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had