Nieuw Renault-wybertje stond niet voor elektro-Mégane gepland
Met de presentatie van de Renault Mégane E-tech Electric vorige week op de IAA Mobility-tentoonstelling in München, lanceerde Renault niet alleen een nieuw model, voor het eerst toonde de Franse autobouwer zijn hertekende wybertje op een productie-auto. Maar dat stond oorspronkelijk niet gepland.
Een nieuw logo voor Renault, maar niet radicaal anders. Het oogt nog steeds vertrouwd, want het embleem houdt vast aan het basisontwerp dat alweer sinds 1925 wordt gehanteerd. Het is onveranderd een ruitvorm. De invulling van het merkwapen is echter anders. Het gladde oppervlak dat in de afgelopen 30 jaar werd gebruikt, heeft plaatsgemaakt voor interpretatie uit de jaren daarvoor. Terug zijn de lijntjes op het wybertje. Je zou ze ditmaal kunnen zien als de lijnen van een printplaat, wat de weg richting elektrificatie van Renault benadrukt.
In gedachten reeds van start
De keuze voor het hertekende merkwapen komt uit de koker van Renaults nieuwe designbaas, Gilles Vidal. Na zijn vertrek bij Peugeot zat hij enkele maanden thuis te wachten op zijn start bij landgenoot Renault. In die overbruggingsperiode mocht hij volgens het contract van Peugeot nog geen stap bij Renault binnen zetten, maar zijn gedachten waren de designstudio van zijn nieuwe werkgever wel binnengewandeld. Hij werkte verschillende ideeën uit, waaruit onder andere de nieuwe Renault 5 voortkwam. Ook het hertekende merkwapen vindt zijn oorsprong in Vidals pauze. Direct na zijn officiële aantreden gaf hij het ontwerpteam opdracht een nieuw wybertje te bedenken.
Niet wachten
Op het moment dat Vidal bij Renault startte, was het ontwerp van de Mégane E-tech Electric al afgerond. Toch wist hij nog een klein element aan te passen, voordat de toeleveranciers de componenten gingen vervaardigen. Plus, we zien nu het nieuwe logo op de productieversie. Zoals aangegeven was dat nooit het doel geweest. Het hertekende embleem stond redelijk snel vast, zo legt Gilles Vidal aan Autovisie uit. Vervolgens kreeg Renaults topman Luca de Meo het ontwerp onder ogen. Hij stelde voor om het direct op de Mégane E-tech Electric te introduceren. In sneltreinvaart werd het logo passend gemaakt en werd de fabrikant van de logo’s geïnstrueerd. Op dat moment zaten op alle designmodellen en prototypes de gladde ruit. Pas op het preproductiemodel zoals voorgesteld op de IAA Mobility prijkt de herziene ruit, zoals we die ook op de productiemodellen te zien krijgen.
Dacia’s logo
Anders dan zustermerk Dacia zal Renault het nieuwe logo direct introduceren, maar niet op alle types op hetzelfde moment. De fabrikant zal gestaag de logo’s wisselen. Bij Dacia wacht men op een vast tijdstip om in één keer alle modellen van het verse embleem te voorzien.
Video Renault Megane E-tech Electric
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace