Nieuwe Audi A6 Allroad is eigenlijk beter naast het asfalt
Al twintig jaar staat de Audi A6 Allroad op de prijslijst en vormt het een vaste waarde binnen het A6-programma. Dus dat er na de komst van de nieuwe A6 Avant vorig jaar een vervolg aan de opgeruigde uitvoering wordt gegeven, is dan ook meer dan logisch.
Het recept van de A6 Allroad is feitelijk al twintig jaar gelijk. In het kort kun je stellen dat het een Avant is met grotere wielen, kunststoffen opsmuk, vierwielaandrijving en een licht aangepast front. Maar de inhoud gaat net iets verder. Dat ontdekte overigens ook Porsche tijdens de ontwikkeling van de eerste Cayenne. De Duitse sportwagenbouwer had alle offroaders van de concurrentie bijeen gebracht en was het meest verbaasd over de terreincapaciteiten van de opgeleukte stationwagon.
Vierde generatie
De nieuwste editie is de vierde generatie sinds 1999. Hij is gebaseerd op de Avant met 3.0 TDI-motor, voorzien van luchtvering en vierwielaandrijving. Audi schaart de A6 Allroad tot de SUV-types van de Audi-familie, want in de grille zijn de verticale spijlen geaccentueerd en dat is een herkenningspunt van de nieuwe generatie crossovers en SUV’s. Om de Allroad technisch af te laten wijken van zijn A6-broeders is de luchtvering specifiek voor de opgeleukte Avant gekalibreerd. Zo kan het onderstel grotere bodemvrijheden bieden dan de reguliere Avant.
Standaard hangt de koets 13,9 cm boven het asfalt. Voor rustig offroad-rijden kan de body 4,5 cm hoger worden gezet, zodat er meer ruimte tussen de bodemplaat en de grond ontstaat. De functie is alleen te gebruiken voor snelheden tot 35 km/h. Daarboven zakt de koets weer een stukje. Dat blijft tot 120 km/h op de standaard hoogte zo. Wie vervolgens harder gaat rijden zal het niet merken, maar de afstand tussen het asfalt en bodemplaat neemt dat met 1,5 cm af om de luchtstroom te verbeteren. De bodemvrijheid is anders wanneer de specifieke offroadmodus is geselecteerd. Dan hangt de carrosserie 3,0 cm hoger boven het asfalt tot een snelheid van 80 km/h. Over offroad-rijden gesproken, de A6 Allroad beschikt standaard over hill-descent, die de bestuurder helpt om veilig een berg af te dalen. De elektronica regelt de grip per aangedreven wiel, dat 18 tot 21 inch groot kan zijn.
Zescilinder TDI
De 4,95 meter lange, 1,90 meter brede en 1,50 meter hoge A6 Allroad komt er met drie dieselmotoren, maar het betreft altijd een 3,0 liter zescilinder. Aan de basis staat een 231 pk sterke versie. De zelfontbrander genereert een koppel van liefst 500 Nm en brengt de Allroad in 6,7 tellen van stilstand naar 100 km/h. Daarboven staat een variant met 286 pk en 620 Nm. De van 0 tot 100 km/h in 5,9 tellen accelererende ’50 TDI’ kent nog een broer. Het betreft de ’55 TDI’ met 349 pk en 700 Nm. (0-100 km/h: 5,2 sec.). Laatstgenoemde motor stamt uit onder andere de Audi S5. In alle gevallen is de topsnelheid elektronisch afgeregeld op 250 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?