Nieuwe Audi R8 RWD met achterwielaandrijving wordt standaard
Een Audi R8 is vanaf nu niet meer standaard vierwielaangedreven. Audi voegt namelijk een achterwielaangedreven versie toe aan het reguliere aanbod: de Audi R8 RWD.
Als je aan een Audi R8 denkt, dan denk je aan een V10 aangedreven sportwagen met het beroemde quattro-systeem. Maar sinds vandaag is dat niet meer zo. Audi gooit het recept van hun sportwagen overhoop en voegt de Audi R8 RWD aan het gamma toe. Niet alleen krijgt deze nieuwe R8 een paar visuele updates, ook moet hij het doen zonder aandrijving naar de voorwielen. Het quattro-systeem wordt niet in deze nieuwe R8 gebouwd.
Voordelen
Nu heeft achterwielaandrijving enkele voordelen: het maakt de rijbeleving van een auto een stuk interessanter, iets waar Audi bijvoorbeeld op inspeelt met een sportmodus die gecontroleerd driften toelaat. Ook verlaagt het gebrek aan aandrijving naar de voorwielen het gewicht: in dit geval scheelt het zo’n 65 kilogram.
Helaas moet de koper van de Audi R8 V10 RWD wel leven met mindere prestaties. Zo produceert de machtige 5,2 liter V10 in dit model geen 570 (Audi R8 Coupé V10 quattro), maar 540 pk. De sprinttijden vallen daardoor wat lager uit: de R8 RWD Coupé heeft 3,7 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/h aan te tikken, de Spyder doet er 3,8 seconden over. De R8 Coupé V10 quattro klaart dit klusje in 3,4 seconden. Ook liggen de topsnelheden van beide RWD-modellen een tikkeltje lager. De Coupé topt bij 320 km/h, de Spyder bij 318 km/h. De R8 met quattro haalt 324 km/h.
Side Blade
De optische updates zorgen ervoor dat de R8, die alweer 12 jaar meeloopt, er weer even tegenaan kan. Ook past hij wat beter tussen de rest van Audi’s aanbod. Zo zien we bijvoorbeeld de spleten onder de motorkap ook op dit model verschijnen en is de grille wat breder en platter gemaakt. De diffuser aan de achterkant is wat hoger geplaatst en de motor is onder een nieuw gevormde deksel geplaatst. Extra speciaal voor de RWD is de in Mythos Black uitgevoerde bovenste ‘side blade‘. De onderste blade wordt standaard meegespoten in de kleur van de carrosserie.
Vanaf begin volgend jaar kunnen we de Audi R8 V10 RWD in de showrooms verwachten. De prijzen laat Audi Nederland nog niet weten. In België vraagt men 147.900 euro voor de Coupé en 161.900 voor de Spyder. In Nederland zullen kopers hoogst waarschijnlijk meer dan twee ton mee moeten brengen. Een standaard R8 Coupé V10 quattro kost immers zonder opties al € 237.885
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce