Nieuwe BMW M4 Cabrio is flink op (broodnodig) dieet gegaan
BMW komt binnenkort met de M4 Cabrio, en die auto heeft een primeur voor de betreffende productlijn. Daardoor is-ie ook flink afgevallen.
Dat-ie er zou komen en welke gedaante de BMW M4 Cabrio zou aannemen, was al geruime tijd bekend. Het bleef echter nog even gissen qua specificaties, maar inmiddels heeft de Beierse autobouwer alle details prijsgegeven wat betreft de open variant van de kakelverse M4.
Die heeft een primeur voor de bloedlijn van de M4. De inklapbare hardtop, zoals die op de allerlaatste M3 Cabrio en de eerste M4 Cabrio werd gemonteerd, maakt weer plaats voor een stoffen dak. Daarmee krijgt deze M4 voor het eerst in de geschiedenis een sof-top.
En dat is zeer gunstig voor het gewicht van de auto. Naar schatting van BMW bedraagt het verschil tussen de hard- en soft-top maar liefst 40%. Een flink dieet dus. En dat is welkom, omdat we al hebben ontdekt dat de nieuwe M-modellen het niet van hun lage gewicht moeten hebben. Het dak moet, ook rijdend, binnen achttien seconden openen en sluiten. Nog een voordeel van de soft-top is dat deze de gewichtsverdeling nauwelijks verstoort. Dat in tegenstelling tot types met een metalen vouwdak.
Met de soft-top geopend biedt de M4 Competition Cabrio 300 liter bagageruimte, 80 liter meer dan zijn voorganger. Met de kap gesloten groeit de bagageruimte met de inhoud van de cabriokapcassette tot 385 liter.
BMW biedt hogere topsnelheid aan
Bekend gezicht
BMW heeft bovendien wat verstevigingen aan de M4 Competition Cabrio aangebracht. Zo vinden we een aluminium paneel in de structuur aan de voorzijde, verstevigingen onder de vloer en een subframe voor de achteras, met een vaste verbinding met de carrosserie. Specifiek voor deze cabrio zijn er torsiesteunen aan de achterzijde van de carrosserie aangebracht.
De M4 Competition Cabrio heeft uiteraard het opvallend gestileerde front met de grote verticale ‘nieren’, de uitgebouwde motorkap en geknepen lichtunits. Aan de achterzijde vallen de vier grote uitlaatuitstukken op, die verwerkt zitten in een flinke diffuser.
Lees ook:
Ook interessant
-
Geef acht! Welke occasion nemen we: de BMW 645Ci of Jaguar XK?
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
BMW: ‘Europees verkoopverbod brandstofauto’s moet van tafel’
-
Nieuwe BMW’s, zoals deze 2-serie Gran Coupé, zijn net Kia’s
-
BMW is op weg naar boven met deze M Hybrid V8
-
Waarom je voor 15.000 euro nú een cabrio als occasion moet kopen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Duurtest BMW i5 Touring: welke onderstelopties moet je hebben?
-
In deze auto zit de krachtigste Formule 1-motor ooit
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro maakt de stuurmens in je los
-
Deze BMW M240i kan ultieme sleeper zijn, die een M2 zal verrassen