Nieuwe BMW X5 komt ook als EV en met waterstof-aandrijflijn
De BMW X5 wordt binnenkort vernieuwd. De vijfde generatie van de Beierse SUV zal naar alle waarschijnlijkheid zijn opwachting maken halverwege 2026. Naast de gekende aandrijflijnen, wordt het model ook als elektrische iX5 en later zelfs met een waterstof-aandrijflijn aangeboden.
Hoewel de elektrische opvolger van de iX3 op het Neue Klasse-platform zal staan, zou de elektrische BMW X5, de iX5 dus, op BMW’s CLAR-platform worden gebouwd.
Niet op het Neue Klasse-platform
Het Neue Klasse-platform is gericht op EV’s en in veel markten zijn de brandstofuitvoeringen van de X5 ook nog van groot belang. Om die reden zouden de Duitsers een verbeterde versie van het bestaande CLAR-platform uit het magazijn trekken.
De huidige aandrijflijnen van de X5 zijn te groot en zouden volledig verbouwd moeten worden om ze passend te maken voor een Neue Klasse-model. Dit zou enorm veel geld kosten. Om die reden heeft BMW besloten het Neue Klasse-platform voornamelijk te gebruiken voor de kleinere SUV-varianten van BMW zoals de iX3. Naast de iX5 zullen de grotere SUV’s naar alle waarschijnlijkheid ook het doorontwikkelde CLAR-platform als basis gebruiken.
BMW iX5 als EV
Hoewel de iX5 officieel niet gebouwd wordt op het Neue klasse-platform, krijgt het nieuwe model wel veel functies die bij het platform horen. Denk hierbij aan 800 volt-techniek, de elektrische aandrijflijn en accu’s van de nieuwste generatie. Ook qua ontwerp zullen zowel de X5 als de iX5 verschillende kenmerken van de Neue Klasse krijgen.
Hoewel de nieuwe generatie er ongeveer hetzelfde silhouet op nahoudt, zijn er ook zeker verschillen. Zo zal het front van de auto een grondige make-over krijgen. Benieuwd hoe de SUV-modellenreeks van BMW er ongeveer uit zal zien? Bekijk dan deze video over de BMW Vision Neue Klasse X.
iX5 op waterstof
Met de nieuwe iX5, de vijfde generatie X5 en alle bijbehorende aandrijflijnen hoopt BMW het verkoopsucces van de X5 door te trekken. Daarnaast is BMW al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van een iX5 die waterstof gebruikt als energiedrager, de iX5 Hydrogen. Zo kwam BMW in 2023 al met een prototype.
Hiervoor gebruikt BMW een Fuel Cell die ontwikkeld is door Toyota. Naar verluidt komt de iX5 Hydrogen in 2028 op de markt. Ook andere BMW-modellen worden mogelijk uitgerust met waterstoftechniek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Toyota Mirai op waterstof kost fractie van nieuwprijs als occasion
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Dit is wanneer je de eerste waterstofauto van BMW kunt verwachten
-
Officieel: Hyundai-supercar op waterstof gaat echt in productie
-
Toyota Hilux FCEV: is dit de enige toekomst voor de waterstofauto?
-
Dit zijn de 5 populairste auto’s van nu en Tesla zit er niet bij
-
Toyota terug bij 24 Uur van de Nürburgring met GR Yaris
-
Betaalbare elektrische sportwagen gaat echt in productie
-
NASCAR elektrisch? Ford laat zien hoe
-
Je raadt nooit hoe krankzinnig veel er voor deze ‘Porsche’ betaald is
-
Deze sportwagenfabrikant heeft nog alles op een rijtje
-
Eigenaar vluchtauto Drentse kunstroof kan gratis nieuwe auto kopen