Nieuwe Bugatti eerbetoon aan een oude legende?
Het is een vraag die de supercarwereld al lang bezighoudt: hoe gaat de nieuwe Bugatti eruitzien? Het merk heeft al aangekondigd dat hun nieuwe model op het Concours d’Elegance van Pebble Beach wordt onthuld, en inmiddels draait de geruchtencarrousel op volle toeren.
Dit jaar toonde Bugatti al de La Voiture Noire aan het publiek. Kort daarna meldde het merk dat er half augustus opnieuw een speciaal model wordt gepresenteerd. Stilzitten is er niet bij, omdat Bugatti dit jaar het 110-jarig bestaan viert. Het nieuwe model ziet het licht op het Pebble Beach Concours d’Elegance en wordt een gelimiteerde oplage, die uiteraard reeds is uitverkocht. We weten nog niets van de auto, maar als we de geruchten moeten geloven kan de nieuwe Bugatti een eerbetoon aan de legendarische EB110 zijn. Het merk zelf wil daar niets over zeggen. Al reageerde Romano Artioli, verantwoordelijk voor de EB110, wel op die geruchten.
Ferrari
Romano Artioli was in de jaren ’80 eigenaar eigenaar van een van ‘s werelds grootste Ferrari-dealers in de wereld. Ook was hij in 1982 de eerste die Suzuki’s naar Italië importeerde. Maar de grootste betekenis had hij voor Bugatti. Zelf had hij een aardige collectie Bugatti’s en zo werd hij door onder andere Ferruccio Lamborghini aangemoedigd om met het merk Bugatti, dat toen niet meer bestond, aan de slag te gaan. En zo geschiedde. Artioli richtte in 1987 Bugatti Automobili S.p.A. op en kreeg de rechten om gebruik te maken van de naam en het logo van het beroemde merk. Hij zette direct een een moderne fabriek op in Campogalliano, een kleine grensgemeente van Modena. Niet toevallig, want in die regio stonden toen ook al de fabrieken van Ferrari, Maserati en Lamborghini.
En in de periode van Artioli’s heerschappij kwam een legendarische auto ten toneel: de Bugatti EB110. Die auto had een hoop voeten in de aarde, want hoe ontwerp je een nieuw model van een merk dat zo lang weg is geweest? Verschillende tekenaars deden een poging. Uiteindelijk werd er voor het ontwerp van de beroemde Marcello Gandini gekozen. Artioli was daar nog niet helemaal content mee en vond Gandini’s ontwerp te veel lijken op een Lamborghini. Niet zo gek, omdat Gandini verantwoordelijk was voor de Miura, Countach en Diablo. Al met al werd de EB110 op 15 september 1991 gepresenteerd, precies 110 jaar nadat Ettore Bugatti geboren werd. Vandaar de naam. En nu, in 2019, heeft dat getal weer een betekenis door het 110-jarige bestaan van Bugatti. En zo gaan ook de geruchten dat de tweede bijzondere Bugatti van dit jaar een hommage aan de EB110 kan zijn.
Familie
“Ik heb die geruchten ook gehoord en weet er niets van af. Als ze waar zijn, dan zou dat ontzettend veel voor mij, mijn familie en mijn oude vrienden bij Bugatti Automobili betekenen”, reageerde Romano Artioli op de vraag of hij meer wist over het eventuele eerbetoon. “De EB110 was ontworpen om lang mee te gaan in de toekomst, liep voor op z’n tijd en was het 110% waard om de naam Bugatti te dragen.”
Giampaolo Benedini was de man die met het ontwerp van Gandini aan de slag ging om ‘m minder op een Lamborghini te laten lijken. “Hij was een architect en dat maakte de auto uniek. Het ontwerp van de EB110, helemaal van de Super Sport, is erg grafisch en heel iconisch. Het heeft elementen van de Bauhaus-stijl, nog voordat die stroming populair werd. Ook daarin was de auto zijn tijd ver vooruit.”
Ook werd Artioli nog gevraagd naar zijn visie op de huidige Bugatti’s. “Ferdinand Piëch nam het merk in 1998 over en heeft het gevormd naar zijn eigen ideeën, maar altijd met respect voor en de trots van Bugatti. Dat is het belangrijkst. Zowel de Veyron als de Chiron zijn absolute hoogtepunten in de automotive-industrie.” Overigens geeft Artioli ook aan dat hij tot begin dit jaar nog nooit in de fabriek in Molsheim was geweest sinds Volkswagen de rechten van het merk had overgenomen. “Het was geweldig om daar te zijn en om de Chiron te rijden. We hebben toen een hoop verhalen en ideeën met elkaar gedeeld, maar we hebben het nooit gehad over een eventuele hommage aan de EB110.” Artioli kan niet bij de presentatie op Pebble Beach aanwezig zijn, maar zal ‘achter zijn laptop zitten om de live-stream te kunnen volgen’.
Elise
Overigens was Artioli ook verantwoordelijk voor een ander icoon uit de sportwagenwereld: de Lotus Elise. In 1993 kocht hij dat merk van General Motors en in datzelfde jaar werd er bij Lotus een team gevormd om een nieuwe sportauto te ontwikkelen. Dat moest een moderne opvolger van de Lotus Seven worden, maar die had wel een goede naam nodig. Artioli haalde inspiratie uit zijn kleindochter Elisa, die was geboren in het jaar waarin hij Lotus kocht. Maar waarom heette die auto dan niet de Elisa? Sjoerd van Bilsen legt het je in de video hieronder uit: