Loopt de nieuwe elektrische Honda e:Ny1 nu al achter de feiten aan?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FHonda-eNy1-elektrische-SUV-1.jpg)
Tijdens een persevenement in Duitsland stelt Honda drie nieuwe SUV’s voor. Eén daarvan, de e:Ny1, komt Honda’s elektrische vloot versterken. Nou ja, vloot? Op dit moment voert het merk alleen de Honda E. Maar daar komt de komende jaren grote verandering in.
Laten we even inzoomen op de Honda e:Ny1. Ja, met die allesbehalve catchy naam staat de EV al 1-0 achter. Eens zien of de elektrische B-segmenter dat goed kan maken met zijn specificaties. Honda probeert dat door de e:Ny1 te introduceren op een volledig nieuw platform, ontwikkeld voor elektrische auto’s. Desondanks lijkt de EV verrassend veel op de HR-V.
Specificaties van de Honda e:Ny1
Dat platform kenmerkt zich door zijn voorin gelegen elektromotor. Deze levert iets meer dan 200 pk en 310 Nm aan koppel aan de voorwielen. Tot dusver niks om over te klagen. Ook met de 68,8 kWh-accu (62 kWh netto) kun je thuiskomen. Letterlijk, mits je binnen een straal van 412 kilometer van je huis bent. Helemaal fantastisch is deze range niet, het WLTP-bereik van de Honda e:Ny1 is bijvoorbeeld bijna 80 kilometer minder dat die van een andere elektrische B-segment SUV: de nieuwe Hyundai Kona.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2Faccupakket-batterij-Honda-eNy1.png)
Het accupakket van de nieuwe Honda e:Ny1 hangt overigens letterlijk onder de auto, waardoor de bodemvrijheid beperkt is. De reden hiervoor is niet helemaal duidelijk. Mogelijk is het platform minder nieuw dan Honda het doet voorkomen. Zelf zegt het merk dat het laaghangende accupakket het rijgedrag ten goede komt. Hoewel een laag zwaartepunt inderdaad voordelig is tijdens het rijden, vreet het enorm van de bodemvrijheid onder deze elektrische SUV.
Teleurstellende laadsnelheid
Dan de laadspecificaties. Via een AC-paal kan de nieuwe Honda e:Ny1 (wedden dat je die naam niet weer uitsprak in je hoofd) met maximaal 11 kW laden. Snelladen via een DC-snellader kan tot 78 kW en dat is niet heel denderend. De zojuist genoemde Kona laadt met 100 kW een stuk sneller.
Om het met een andere EV te vergelijken: Autovisie testte recent de relatief betaalbare MG4, die aan de DC-lader een laadsnelheid van maar liefst 140 kW wist aan te tikken. De praktijk moet uitwijzen of de Honda e:Ny1 terug kan slaan door een goede laadcurve te laten zien die deze 78 kW over een langere periode kan vasthouden. Vooralsnog lijkt het echter een ietwat teleurstellende laadsnelheid aan de DC-paal.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had