Nieuwe Europese auto’s krijgen dit jaar allemaal zwarte doos als in een vliegtuig
Bij een ramp met een vliegtuig wordt altijd gezocht naar een zwarte doos. Dit is een ‘bulletproof’ datarecorder die gegevens van de vlucht bij zich draagt. Ook auto’s krijgen nu zo’n opslagmodule. Dit verplicht de Europese regelgeving.
De box heet dan geen Flight Data Recorder (FDR), maar een Event Data Recorder (EDR). Europa verplicht het op auto’s, bestelwagens, vrachtwagen en bussen. Het is niet zo dat auto’s een grote stalen doos aan boord krijgen. De techniek zal in het systeem van de auto verwerkt zijn. Naar verluidt worden auto’s zo’n 100 euro duurder door de functie.
Zwarte doos verplicht voor auto’s vanaf 2022
Nieuwe modellen moeten vanaf 6 juli 2022 uitgerust zijn met een zwarte doos. Vanaf 7 juli 2024 behoort het tot de verplichte uitrusting van alle voertuigen die in Europa nieuw verkocht worden.
Zo’n, door Europa verplichte, EDR houdt verschillende technische waardes van je auto in de gaten. Zo kan je achteraf de snelheid, het motortoerental, de stuuruitslag, remkracht etcetera teruglezen. De data worden alleen onthouden als er een ongeval plaatsvindt. De data van 30 seconden voor het ongeluk en 10 seconden erna wordt dan opgeslagen.
Data niet beschikbaar voor iedereen
Hoewel sommigen zich wellicht druk maken om de privacy, is het belangrijk om te vermelden dat verzekeraars nooit toegang krijgen tot de zwarte doos. Ook worden gesprekken tussen passagiers niet opgenomen, zoals bij de piloot van een vliegtuig wel gebeurt.
Nieuwe BMW 7-Serie alleen met een stekker (of diesel) naar Europa
In de regelgeving staat dat enkel de nationale overheid en fabrikant toegang kunnen krijgen tot de zwarte doos. De autobouwer heeft toegang om de veiligheid van zijn auto’s te verbeteren.
Naast zwarte doos ook snelheidsbegrenzer verplicht door Europa
Naast de zwarte doos wordt ook de Intelligent Speed Assist (ISA) vanaf 6 juli 2022 verplicht. Deze automatische snelheidsbegrenzer stelt de bestuurder op de hoogte wanneer er te hard met de auto wordt gereden. De fabrikant kan ervoor kiezen de auto zo in te stellen dat het motorvermogen op zo’n moment verminderd of er zelfs geremd wordt. Echter, je houdt als bestuurder volledige controle. Wanneer je het gaspedaal indrukt, gaat de auto gewoon harder.
Alle features die Europa verplicht voor (bestel)auto’s:
- Geavanceerd noodremsysteem
- Voorbereiding voor installatie van alcoholslot
- Slaperigheid- en oplettenheiddetectie
- Afleidingsherkenning en -preventie
- Noodstopsignaal
- Verbeterde veiligheidsgordels
- Vergroting van de impactzone van het hoofd voor voetgangers
en fietsers. - Veiligheidsglas
- Rijbaanassistentie
- Bescherming van de inzittenden bij een zijdelingse aanrijding
- Achteruitrijcamera of detectiesysteem
- Bandenspanningscontrolesysteem (niet verplicht voor personenauto’s)