Komt Ford ook met een nieuwe (en elektrische) Capri, Sierra of Escort?
Het is tegenwoordig helemaal hip om elektrische auto’s met een flinke retrosaus te overgieten. Gaat Ford na de Mustang Mach-E meer klassiekers omtoveren tot elektrische modellen?
Retro-auto’s zijn van alledag. De bekendste voorbeelden zijn Mini en Fiat, die na de eeuwwisseling moderne interpretaties van hun legendarische klassiekers maakten. En hoe, want de twee zijn inmiddels zelf alweer uitgegroeid tot legendes. Maar ook de wereld van elektrische auto’s houdt van retro. Dat liet Renault dit jaar al met de nieuwe 5 zien.
Mustang
Ford zelf heeft al wat ervaring opgedaan met het laten herleven van een klassieke naam. Vorig jaar presenteerde het namelijk de Mustang Mach-E: een elektrische crossover die op detailniveau iets wegheeft van z’n iconische naamgenoot, maar daar qua concept vrijwel niets mee te maken heeft. Die tactiek smaakt blijkbaar al naar meer.
In gesprek met het Britse Autocar laat Murat Gueler, Fords Europese designbaas, namelijk weten dat het merk eraan denkt nog meer klassieke namen te laten herleven op elektrische modellen. “De industrie bevindt zich in de gekste tijd sinds ik er 20 jaar geleden in stapte, en ik heb het nog nooit zo ontwricht gezien als nu. Er komt zoveel op de markt en consumenten worden gebombardeerd met allerlei producten en informatie”, aldus Gueler.
Emotie en verhaal
“Er komt veel uit China, maar ook de Koreanen zijn zeer competitief met prachtige ontwerpen en sterke technologie. Dus is het voor fabrikanten als Ford belangrijk om je af te vragen hoe je je moet positioneren. Ik denk dat we een unieke troef hebben om typeaanduidingen uit het verleden te hebben, die we gebruiken om ons product emotioneel te maken en om verhalen te vertellen die geen enkel ander merk kan vertellen.”
Dat betekent niet dat Ford – zoals bijvoorbeeld Renault met de 5 doet – auto’s gaat bouwen die een directe link met het verleden hebben. Wellicht dat de naam Capri terugkeert, maar of die op een compacte en elektrische coupé verschijnt, is nog maar zeer de vraag. Wel kan het zo zijn dat het die beroemde type-aanduiding gebruikt voor het aankomende elektromodel dat in samenwerking met Volkswagen is ontwikkeld. Dan heeft de klassieke naam geen directe link meer met het originele model, maar zorgt-ie wél voor meer (herkennings) waarde op ‘t nieuwe model. Opel gaat binnenkort hetzelfde kunstje uitvoeren met de Manta. Dat wordt géén fraaie coupé, maar een crossover die niets met het origineel te maken heeft.
Ford Puma
Ford deed voor de komst van de Mustang overigens al iets vergelijkbaars. Het haalde de naam Puma terug en plakte die op een compacte elektrische crossover, terwijl de originele Puma een compacte coupé was.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?