Nieuwe Ford Kuga heeft duidelijke Focus-trekjes
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford_kuga_plug-in_hybrid_st-line_74_09d30776076d0506.jpg)
Waar de eerste twee generaties Ford Kuga redelijk op elkaar leken, daar neigt de derde qua uiterlijk meer naar de Focus. Voor de nieuwe SUV zijn een groot aantal aandrijflijnen beschikbaar.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fford_kuga_plug-in_hybrid_st-line_74_09d30776076d0506.jpg)
In het leveringsprogramma van de Kuga staan twee diesels (een 1.5 met 120 pk en een 2.0 met 180 pk) en twee benzinemotoren (een 1.5 met 120 pk en een 1.5 met 150 pk). Standaard zijn ze voorzien van een handgeschakelde zesbak, optioneel is een achttraps automaat. Dan zijn er ook nog een aantal hybride-uitvoeringen.
Mild hybrid
De Kuga EcoBlue Hybrid is een mild hybrid met een 150 pk sterke 2,0 liter dieselmotor en een 48 Volt-startmotor/generator. Dat betekent dat hij remenergie kan omzetten in elektriciteit, die de auto bij het accelereren weer kan benutten. De Kuga Hybrid heeft een echte hybride-aandrijflijn, met een 2,5 liter Atkinson-motor en voor- of vierwielaandrijving.
Elektrische actieradius
Tot slot is er nog een Kuga Plug-in Hybrid. Die heeft dezelfde 2,5 liter Atkinson-motor, maar koppelt daar een 14,4 kWh-batterij aan. De auto is 225 pk sterk en zou op elektrische kracht alleen een afstand van 50 kilometer moeten kunnen afleggen. Zijn opgegeven verbruik is heerlijk theoretisch en komt uit op 1 op 83,3.
Iets gegroeid
De kersverse Kuga is iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Hij is 8,9 centimeter langer, 4,4 centimeter breder, 2,0 centimeter lager en heeft een 2,0 centimeter grotere wielbasis. Die toegenomen afmetingen zouden in het interieur voor wat meer ruimte zorgen. De achterbank is te verschuiven voor meer beenruimte of een grotere kofferbak.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had