Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 9 sep 2020
Leestijd: 3 minuten

Nieuwe Golf Variant is groter, maar verliest nog steeds van de Octavia

Volkswagen heeft het doek getrokken van de gloednieuwe Golf Variant. Hoewel die groter is dan z’n voorganger, doet-ie traditiegetrouw onder voor z’n Tsjechische broer de Skoda Octavia.

Vrijwel elke nieuwe auto wordt groter dan z’n voorganger, en dat geldt ook voor de Golf Variant. Waar z’n voorganger het moest doen met een lengte van 4,57 meter, is de kersverse stationwagon 4,63 meter lang. Ook is het verschil met de hatchback groter dan voorheen. De vorige generatie Variant was 31 centimeter langer dan z’n minder praktische broer, de huidige Variant strekt zich 35 centimeter verder uit dan de hatchback.

Grotere wielbasis

Golf Variant
Slanker en strakker dan de verhoogde Alltrack

Dat is mede te danken aan de grotere wielbasis, die identiek is aan die van de Leon Sportstourer en Octavia Combi. De afstand tussen de wielen bedraagt nu 2,67 meter, 6,7 centimeter meer dan in het geval van de vijfdeurs hatchback. Volkswagen laat weten dat veel van die centimeters goed zijn voor de tweede zitrij, want daar is volgens de fabrikant nu bijna 5 centimeter meer beenruimte.

Golf Variant

Toch is de Octavia Combi – net als voorheen en dus niet verrassend – weer de winnaar als het gaat om ruimte. De Tsjech is ondanks z’n identieke wielbasis namelijk wél 6 centimeter langer dan zijn Duitse broer.

Bagageruimte Golf Variant

Daardoor is de bagageruimte van die auto ook wat groter. Hoewel de Golf Variant met een totaal van 611 liter 6 liter heeft gewonnen ten opzichte van zijn voorganger, is de Octavia opnieuw ruimer. Daar passen namelijk 640 van zulke eenheden in. De Leon Sportstourer is ook wat ruimer, met een volume van 620 liter. Klap je de tweede zitrij om, dan gaat de Duitser weer over de Spanjaard heen: 1642 versus 1600 liter. De Octavia blijft ook in dit geval heer en meester met een volume van 1700 liter.

Overigens is de Golf nog steeds niet groter dan de vorige Skoda Octavia. Die auto heeft namelijk een wagenlengte van 4,67 meter en slokt 610 tot 1740 liter aan bagage op.

Golf Variant

Qua motoren en uitrustingsniveau’s zijn er natuurlijk veel overeenkomsten met die van de reguliere Golf hatchback. Toch is het nog even afwachten wat er precies naar Nederland komt. In Duitsland verschijnt de 1.0-liter TSI met 90 pk uit de vijfeurs hatchback in ieder geval niet in de Variant, dus de kans is klein dat we die hier wel zien. Verder verwachten we uiteraard de nieuwe mild-hybride aandrijflijn, de stekkerhybrides en de diesels voor deze stationwagon op onze prijslijst. Een krachtige R-variant, met 2,0-liter TSI en ruim 300 pk, kunnen we naar verwachting ook verwelkomen.

Alltrack

Volkswagen deelt ook alvast de details van de ruigere Golf Variant die we ook van de vorige generatie kenden: de Alltrack. Die krijgt standaard vierwielaandrijving, meer bodemvrijheid en kunststof opsmuk rond de wielkasten en bumpers. Bovendien mag deze stoerdere Golf 2000 kg aan de haak slaan, maar details over beschikbare aandrijflijnen zijn er nog niet. Volkswagen deelt nog niet dergelijke cijfers voor de reguliere Golf Variant, maar de hatchback mag op papier maximaal 1500 kg trekken.

Golf Alltrack

Het is nog onduidelijk of die versie naar ons land komt, maar deze ‘terreinversie’ verscheen drie jaar terug wel kortstondig in Nederland. Prijzen en definitieve specificaties maakt Volkswagen in aanloop naar de marktintroductie bekend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.