Nieuwe Honda Civic Type R doet alles nét iets beter
Honda trekt officieel het doek van de nieuwe Civic Type R. Dat het model eraan zat te komen, was al even bekend. Nu is voor een deel duidelijk wat deze hot hatch allemaal in huis heeft.
En dat is niet mis. Het model is de krachtigste Civic in 25 jaar tijd, natuurlijk voorzien van een VTEC-turbomotor.
Nieuwe Honda Civic Type R is krachtigste ooit
In de huidige Civic Type R is Honda’s 2,0-liter viercilinder goed voor 320 pk en 400 Nm. Hoeveel vermogen de krachtbron van de elfde generatie krijgt, is vooralsnog onduidelijk – maar Honda belooft meer peekaas dan ooit tevoren.
Door de turbo van de Civic te herzien, is deze compacter en efficiënter geworden, aldus de fabrikant. Ook het drievoudig uitlaatsysteem is aangepakt. Dat zorgt voor een betere specifieke massa, oftewel minder kilo’s per pk. Het model is bovendien de auto met het meeste (specifieke) vermogen per liter motorinhoud in zijn klasse.
Om de motor op de ideale bedrijfstemperatuur te houden, krijgt de nieuwe Honda Civic Type R een verbeterde radiateur, zodat je zo lang mogelijk in de VTEC-zone met hoge toerentallen kan blijven.
Meer dan 320 pk op de voorwielen
Het vermogen wordt middels een mechanisch sperdifferentieel enkel naar de voorwielen gestuurd. Tussen de motor en het differentieel zit een vertrouwde handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten.
Hoewel we niet veel te klagen hadden over de lekker strak en kort schakelende versnellingsbak van de vorige generatie, is deze verder verbeterd. Het schakelpatroon is aangepast en het rev-match-systeem helpt je nog beter tijdens het terugschakelen voor een bocht. Terwijl je met je voet op het rempedaal met daaraan gekoppeld nieuwe Brembo-remmerij drukt.
Al deze upgrades zorgen ervoor dat de nieuwe Honda Civic Type R een ronderecord voor voorwiel aangedreven auto’s neerzette op het Japanse Suzuka. Hij versloeg zijn voorganger met 0,873e van een seconde.
Typisch Honda Civic Type R-design
Ook qua design is het weer typisch ‘Type R’. Een flinke spoiler, zwarte details, Type R-logo’s en een diffuser die het uitlaatsysteem nog even extra accentueert. De lichtmetalen 19-inch wielen met Michelin Pilot Sport 4S-banden dragen bij aan de brute uitstraling.
Spoilers, lipjes en zwarte details. In het interieur houdt Honda de Civic Type R wat rustiger. Hoewel de knalrode suède stoelen opvallen, zijn er weinig tierelantijntjes aan boord. Wel maakt de Japanner gebruik van veel fysieke knoppen. Zo kan je bijvoorbeeld makkelijk switchen tussen rijmodi: Comfort, Sport, +R en Individual.
Wachten tot 2023
Prijzen en exacte motorspecificaties houden we nog even van Honda te goed. De eerste Europese exemplaren verwacht de fabrikant in 2023 te leveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace