Nieuwe Hyundai Santa Fe verschuilt zich achter enorme grille
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F02_New_Hyundai_Santa_Fe.jpg)
Je kunt alles van de nieuwe generatie Hyundai Santa Fe vinden, maar dat hij een eigen gezicht heeft, mag duidelijk zijn. Met het imponerende front doet Hyundai dan wel een poging om in het Guinness World Records-boek te komen als het om de grootste grille op een personenauto gaat.
Maar schijn bedriegt. Het luchtrooster is breed, vooral op zo’n kolos als de Santa Fe. Maar doordat de ontwerpafdeling de grille naadloos laat overlopen in de lichtunits lijkt het alsof het front uit één rooster bestaat, te meer het binnenwerk van de koplampen ook een structuurvorm hebben. Het front an sich volgt de eerder met de Kona ingezette designstijl met gedeelde lichtunits. De vorige Santa Fe had ze eveneens. Voor het nieuwste model zijn de lichtunits verder doorontwikkeld. Let even op de T-vorm die de ontwerpafdeling in de twee lichten heeft geïntegreerd. Het geeft de SUV-reeks een afwijkend gezicht ten opzichte van de andere carrosserievormen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F05_New_Hyundai_Santa_Fe.jpg)
Compleet nieuw platform
Achter het spraakmakend gestileerde front schuilt een compleet nieuwe Santa Fe. De Zuid-Koreaanse ontwerpers en ingenieurs hebben de SUV vanaf de eerste pennenstreek opnieuw getekend en de technische basis komt vers uit de kraamkamers van het R&D-center in Namyang. Als eerste model voor de Europese markt beschikt de grote SUV over het allernieuwste platform van de autobouwer. Die bodemsectie is geschikt voor meerdere aandrijfvormen, inclusief plug-in hybridetechniek, terwijl het ook nieuwe veiligheidsverhogende systemen kan herbergen. Binnen het stijvere platform zijn de posities van de motor en wielophanging afwijkend ten opzichte van de vorige bodemsectie. De nieuwe architectuur zorgt voor een lager zwaartepunt, verbeterde aerodynamische waarde en hogere stabiliteit. Om geluid en trillingen op te vangen monteert Hyundai meer geluidsabsorberende onderdelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F06_New_Hyundai_Santa_Fe.jpg)
Anabolenpakket
Binnen het nieuwe platform zijn nu 20-inch grote wielen mogelijk. Een optie die de ontwerpers een warm hart toedragen, aangezien het grotere schoeisel voor betere proporties zorgt. Waar het front overigens druk is door het grote rooster, de lichtunits en de kleinere luchtingangen, daar is de vormgeving van de achterzijde juist eenvoudig en rustig. Op de vlakke klep bevinden zich smalle lichtunits, die met elkaar verbonden zijn door een lichtstrip. De uitstraling van de Santa Fe kan met een zogenaamd luxepakket op de optielijst worden gewijzigd, want het pakket geeft de SUV naast de 20-inch lichtmetalen wielen grotere en verder naar beneden toe doorgetrokken bumpers en dorpelverbreders in carrosseriekleur.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2F09_New_Hyundai_Santa_Fe.jpg)
Hybride en plug-in hybride
Hyundai claimt dat de nieuwste generatie weer een stukje hoger in de markt staat. De autobouwer spreekt van een premiumproduct door de aanwezigheid van een zachte toplaag voor alle interieurdelen en de aanwezige en beschikbare comfortvoorzieningen. Veel laat Hyundai nog niet los over de nieuwe Santa Fe. Het merk grijpt een derde moment aan om weer een tipje van de sluier te lichten. In een later stadium wordt ook het motorische gedeelte bekend gemaakt. Reken op een hybride-aandrijflijn, al dan niet met stekker. Binnen het concern bestaat een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met turbo en directe inspuiting, goed voor 180 pk. De verbrandingsmotor wordt gekoppeld aan een elektromotor van 44 kW en beschikt over een batterij van 1,49 kWh. Over de stekkerversie is niets bekend.
Na de zomer
Hyundai rijdt de vijf- tot zevenzits Santa Fe na de zomer de showrooms binnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had