Nieuwe Jeep Cherokee L biedt meer luxe en een derde zitrij
De Cherokee kennen we natuurlijk als echte terreinwagen, al hebben de modellen vanaf 2002 een minder ‘ruig’ design. Dit geld ook voor het 2021 model, echter onderscheid dit ontwerp zich wel van andere Cherokee’s. Met een derde zitrij en een strak design is de Jeep in alle opzichten veranderd.
De “L” is voorzien van veel luxe en heeft bovenal een opvallend ontwerp. De smalle horizontale koplampen en rechtopstaande grille geven de Jeep een statige uitstraling. Ter hoogte van de kentekenplaat zijn in de bumper nog twee led strips gepositioneerd, deze fungeren als dagrijverlichting en zijn optioneel te bestellen.
Big, bigger, biggest
Het nieuwe model heeft niet voor niets een L achter zijn naam. Met een lengte van 5,2 meter is-ie maar liefst 38 centimeter langer dan de Cherokee uit 2010. Ondanks zijn lengte is de aanrijhoek 30,1 graden en de afrijhoek 23,6 graden. Dit komt deels door de adaptieve dempers en luchtvering. Tijdens snelwegritten wordt het koetswerk verlaagd met 21 mm. Ga je vervolgens het terrein in met de Jeep dan kan-ie 60 mm worden ‘opgekrikt’.
Imposant interieur
De gegroeide buitenmaten zien we terug in het interieur. Met een derde zitrij en een bagageruimte van 484 liter (1.330 liter met laatste zitrij plat) biedt hij meer dan voldoende ruimte. Moet je echt veel vervoeren en heb je geen passagiers bij je, dan kun je zo’n 2.400 liter kwijt.
Comfort
Heb je wel vaak passagiers bij je, dan kun je gaan voor de Summit- of Overland-uitvoeringen. Deze beschikken onder andere over verwarmde en gekoelde stoelen met massagefunctie. Daarnaast biedt de Cherokee 8,4 tot 10,1 inch infotainmentdisplay en 10,3 inch instrumentarium. Dit instrumentenpaneel kan verschillende informatie weergeven, zo zit er bijvoorbeeld een nachtzichtsysteem op de auto. Welke systemen en opties de Jeep heeft, is afhankelijk van je keuze uit vier pakketten: Laredo and landing (met 18 inch velgen en een 8,4 inch display), Limited (Met 20 inch velgen en verwarmde stoelen tot aan de tweede zitrij), Overland (met 20 inch velgen en een elektronisch sperdifferentieel) en The Summit (meest luxe pakket met 10,1 inch display en ‘memory seats’).
Aandrijflijn
De Jeep Grand Cherokee L wordt uitgerust met een 3.6-liter V6 of een 5.7-liter V8. Deze leveren 290 en 357 pk. Het schakelen wordt altijd voor je gedaan met een achttrapsautomaat. Het vermogen wordt standaard naar de achterwielen gestuurd, maar kan ook verdeeld worden over vier wielen. Met drie verschillende 4×4-systemen verliest Jeep de offroad-roots niet uit het oog. De keus is er uit: Quadra-Trac I, Quadra-Trac II (met lage gearing voor de versnellingsbak), Quadra-Drive II (met elektronisch gestuurd achter differentieel).
Of de Jeep naar Europa komt en voor welke prijs is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8