Nieuwe Kia Sportage kruipt tegen fraaie EV6 aan
Kia heeft beelden vrijgegeven van de nieuwe Sportage. De nieuwe Kia Sportage is qua design een evolutie van z’n voorganger, al is dit nieuwe model duidelijk naar de designtaal van de EV6 ontworpen.
De Sportage is al jaren een belangrijk model voor Kia. Het Zuid-Koreaanse merk is ondertussen al aangekomen bij de vijfde generatie van de Kia Sportage, de geliefde crossover die het in Europa goed doet. Het model is na de Picanot en Rio het bestverkochte model van de Koreanen en is sinds 2005 in productie. Na wat teasers begin dit jaar heeft Kia het doek van de volledig nieuwe Sportage getrokken. Wie de vierde generatie en het meest recente model naast elkaar zet, zal duidelijk het verschil tussen de twee zien. De Sportage kruipt langzaamaan meer richting het design van de indrukwekkende EV6.
Dat is ook niet zo gek, aangezien deze net als de EV6 is ontworpen volgens de zogenaamde ‘Opposites United’-designfilosofie. Die filosofie zullen we ook in toekomstige auto’s van Kia terugvinden. De Zuid-Koreanen willen daarmee alle modellen voorzien van een nieuw basis-DNA.
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
Agressievere look
De bolle, ronde vormen van de vierde generatie zijn ingeruild voor strakkere lijnen en een agressievere look. De geheel zwarte grille, Digital Tiger Face gedoopt, eist veel aandacht en ruimte aan de voorkant op. Ook de smalle lichtunits op het front vallen op met een wat bozere uitstraling. Geen brave vormen, maar een scherpe knik als een boemerang voor de dagrijverlichting. Daaronder zijn de koplampen wat subtieler verwerkt. Hij draagt tevens Kia’s nieuwe logo.
Op de flanken zijn de ronde, vloeiende oppervlakken ingeruild voor veel strakkere lijnen. Om de Sportage een sportievere uitstraling te geven, biedt Kia ook de mogelijkheid om voor het eerst een zwart en dus contrasterend dak te kiezen. Net als het front past ook de achterzijde in de designtaal van die EV6. De lichtunits lopen daar niet zoals op dat elektromodel door tot de wielkasten, maar zijn wel verbonden met elkaar middels een zwart paneel. Het geheel heeft – net als bij de EV6 – wel een heel lichte kromming naar beneden. Al met al is de Sportage veel expressiever dan voorheen.
Opmerkelijk is de maatvoering van deze nieuwe Sportage. Wie namelijk de laatste spionagefoto’s van de Sportage naast de hier gepresenteerde foto’s houdt, ziet een groot verschil qua maatvoering. Het exemplaar op de hier getoonde foto’s is opvallend langer dan het ‘bespioneerde’ model, wat mogelijk duidt op een tweede en verlengde carrosserievariant van de Sportage. Kia’s SUV verscheen tot nu toe nooit als zevenzitter, maar lijkt dat dus wel te gaan doen. Concerngenoot Hyundai doet met de huidige Tucson bovendien hetzelfde en biedt een L-variant aan van die auto, hoewel die versie niet op onze markt verschijnt. Mogelijk zien we de hier gepresenteerde Sportage dus nooit op onze wegen.
Gebogen dashboard
In het interieur valt het grote, gebogen infotainmetscherm op, dat in één paneel is samengebracht. Daardoor krijgen ook de luchtroosters aan de rechterzijde een prominente plek, terwijl de middelste exemplaren subtiel onder het digitale scherm zijn verwerkt. Die klimaatcontrole is net als bij andere nieuwe Kia’s gewoon ondergebracht in een apart cluster. Op de hoge middentunnel vinden we verder onder andere de transmissiehendel en de bediening voor de stoelverwarming en -ventilatie.
Ook een Sportage X-Line
Kia brengt de Sportage ook in een nieuwe uitvoering op de markt. De Sportage X-Line is een wat gedurfder model om ‘zelfverzekerder, krachtiger en veelzijdiger karakter over te brengen’, zoals de Zuid-Koreanen dat zelf omschrijven. Op de X-Line zullen een andere bumper en dakdragers voor het optische onderscheid zorgen. Het is voor de Sportage een nieuw uitrustingsniveau, al kennen we de naam al wel uit het Kia-gamma.
De nieuwe Kia Sportage moet later dit jaar op de markt verschijnen. Informatie over de prijs geeft Kia nu nog niet weg. Ook de specificaties, zoals de aandrijving, laat het Zuid-Koreaanse bedrijf nog even links liggen. Daarvoor moeten we dus nog eventjes geduld hebben, al kunnen we de bekende mild-, plug-in en volledige hybride-aandrijflijnen van Hyundai-Kia ook hier verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom de Kia EV9 ineens veel goedkoper is geworden
-
De Kia Ray EV is een klein ruimtewonder met één groot probleem
-
Deze kwalitatief uitstekende occasion koop je voor maar 4.750 euro
-
Waarom de Kia EV3 absolute verkooptopper in Nederland wordt
-
Betrouwbare bestseller is nu aantrekkelijke occasion
-
Kia EV2: betaalbare elektrische auto komt binnenkort op de markt
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland