Nieuwe Mazda 3 heeft veel weg van Kai Concept
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmazda-3-2019.jpg)
Op bijgaande teaserafbeelding is niet ontzettend veel te zien, maar genoeg om te weten dat de aankomende Mazda 3 duidelijke trekken van de Kai Concept vertoond.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fmazda-3-2019.jpg)
Mazda onthult de nieuwe 3 op 28 november op de autoshow van Los Angeles, kennelijk tegelijk als sedan en als hatchback. Meteen te herkennen is de typische Kodo-stijl van het Japanse merk. Het kleine beetje dat we van de hatchback kunnen zien, komt ons bovendien bekend voor. De nieuwe 3 heeft veel weg van de Mazda Kai Concept uit 2017.
SkyActiv-X
Die verschilde qua afmetingen nauwelijks van de huidige 3. Het studiemodel maakte gebruik van een SkyActiv-X-motor. Een benzinekrachtbron met vonkontsteking én compressieontsteking. Mazda heeft iets bedacht wat Spark Controlled Compression Ignition heet. Dat zou voor een naadloze overgang tussen de beide vormen van onsteking zorgen.
Efficiency
Bij compressieontsteking ontbrandt het mengsel van brandstof en lucht in de cilinders spontaan door de compressie van de zuiger. Volgens Mazda is het daardoor mogelijk om een motor op een bijzonder arm mengsel te laten lopen. Hierdoor zou de efficiency met ongeveer 20 tot 30 procent worden verbeterd in vergelijking met huidige SkyActiv-motoren en zelfs die van turbodiesels kunnen evenaren.