De nieuwe McLaren GT: de GT-auto maar dan beter
McLaren toont vandaag de eerste echte GT van het merk: de McLaren GT. En zoals we van de Britten kunnen verwachten is deze Grand Tourer op elk denkbaar vlak beter dan de concurrentie.
Het idee van een GT-auto is op comfortabel lange afstanden afleggen op hogere snelheden met ruimte voor wat bagage. McLaren nam dit idee en gaf er een eigen draai aan met de nieuwe McLaren GT. De autobouwers uit Woking vonden namelijk dat er nog wel ruimte voor verbetering was in binnen dit auto-type.
Eerste in lijn
De McLaren GT is een auto die niet helemaal binnen de Sports, Super en Ultimate Series past. De GT is de eerste in een nieuwe lijn van Grand Tourers van het merk. Deze blijft overigens nog wel binnen het Track25 business plan (het plan om 18 nieuwe auto’s voor eind 2025 op de markt te hebben).
Maar goed, terug naar de auto. Deze is volgens McLaren namelijk lichter, sneller en dan de concurrentie. Ook biedt hij meer ruimte, comfort en is hij bruikbaarder. Vooral op die laatste punten valt wellicht nog wat af te dingen, maar op gewicht en snelheid komt de fabrikant met cijfers. Zo is de GT volgens hen met 1.530 kilogram 130 kg lichter dan de eerste de beste concurrent en moet een topsnelheid van 326 km/h het de andere GT’s wel erg moeilijk maken.
Die snelheid komt uit een 620 pk en 630 Nm sterkte vierliter V8 met twee turbo’s. De sprint van 0-100 km/h is daarmee in 3,2 seconden gedaan. Van 0 naar 200 kilometer per uur gaat binnen negen seconden.
Ruimte voor bagage
Doordat die motor extra laag is gemonteerd en McLaren de nieuwe koolstofvezel Monocell II-T (T staat voor Touring) monocoque gebruikt, is er verrassend veel ruimte voor bagage. Achterin is er ruimte voor 420 liter, wat ongeveer neerkomt op een golftas en wat extra bagage. En omdat het hier gaat om een auto met middenmotor, is er onder de ‘frunk’ nog eens ruimte voor 150 liter aan tassen. De achterklep is volledig van glas en moet in de basisversie met de hand open en dicht gemaakt worden. Optioneel monteert McLaren een elektrisch systeem.
Natuurlijk ontbreekt het in het interieur van de McLaren GT aan geen enkele luxe. Er wordt alleen gebruik gemaakt van de mooiste materialen en Bowers & Wilkins verzocht het audiosysteem. Het infotainmentsysteem is specifiek voor de GT ontwikkeld en is volgens McLaren het meest geavanceerde tot nu toe.
Dagelijks gebruik
Daarnaast is er ook gedacht aan dagelijks gebruik van de auto, want de lage sportwagen kan zichzelf twee centimeter hoger op de wielen zetten. Normaal rolt de GT op 110 mm van het wegdek, maar dit kan met een druk op de knop aangepast worden naar 130 mm. Daarmee kan de auto volgens McLaren omgaan met zelfs de ‘most agressive traffic calming matters’.
Helemaal verkocht? De auto is vanaf nu te bestellen voor een Nederlandse vanafprijs van €252.000.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace