Nieuwe Mercedes-AMG GT volgt spoedig
Met de presentatie van de SL een week geleden gaf Mercedes-AMG de GT Roadster de doodsteek. De open 2+2 vervangt niet alleen zijn gelijknamige voorganger, ook onder meer de GT Roadster. De GT Coupé daarentegen krijgt een vervolg onder de GT-naam.
Mercedes-AMG maakte er nooit een geheim van dat de SL óók de positie van de GT Roadster zou overnemen. Het was overigens nooit de bedoeling van Mercedes-AMG om met een softtopversie van de huidige GT te komen. Juist omdat Mercedes al een SL -toen met hardtop- in het programma had, wilde de Duitse autobouwer geen interne concurrentie en zeker geen kannibalisme van de verkoopcijfers. Uiteindelijk zwichtte Mercedes-AMG onder druk van de vraag uit de markt en werd er in allerijl een roadster met de softtopconstructie van de SLS AMG ontwikkeld.
Aluminium constructie
Maar vanaf volgend jaar heeft Mercedes-Benz nog maar één open sportwagen in het programma en dat is de SL. De GT Roadster komt dan te vervallen. De GT met gesloten dak krijgt wel een opvolger. Onder supervisie van de vorige CEO, de vorig jaar naar Aston Martin vertrokken Tobias Moers, werd al met de ontwikkeling van de GT Coupé gestart.
De sportcoupé deelt de bodemplaat met de nieuwe SL. Deze aluminium constructie is kakelvers van de tekentafel gekomen. Vanwege de hoge kosten heeft Mercedes-AMG, dat van het moederbedrijf de volledige verantwoordelijkheid over de ontwikkeling in handen kreeg, volumes nodig om de investeringen te rechtvaardigen. Er komen dus twee carrosseriestijlen op de stijvere architectuur. Wat positionering betreft moet de SL zowel de comfortcruisers als sportwagenliefhebbers aanspreken, terwijl de GT als Coupé de sportwagen- en racefans moet aantrekken. Het 2+2-duo SL-GT krijgt ook de taak om de huidige bezitters van de S-Klasse Cabrio en Coupé op te vangen, aangezien die modellen zijn vervallen.
Zes- en/of achtcilinders
De SL komt er met zowel zes-in-lijn- als met V8-motoren. Of de Duitsers die geëlektrificeerde zespitters ook in de GT gaan toepassen, is nog niet bekend. De eerste generatie is er alleen met achtcilinders, waarbij het vermogen ooit op minimaal 476 pk lag. De meeste potente uitvoering is de Black Series, die 730 pk naar de achterwielen stuurt. Overigens krijgt ook de volgende GT vierwielaandrijving, zoals dat nu op de nieuwe SL voor het eerst verkrijgbaar is.
Wanneer Mercedes-AMG de GT Coupé officieel voorstelt, is niet bekend. Dat wordt niet komend voorjaar, zo kun je concluderen uit een uitspraak van een Mercedes-insider. De beste man liet weten dat Mercedes-Benz zich voor de 2022-editie van de Autosalon van Genève niet had ingeschreven, aangezien het merk geen nieuws voor de autoshow had.