Autovisie
Autovisie Nieuws 15 jan 2018
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse gaat voor verfijning

Old-school, maar toch helemaal nieuw. In Detroit is het doek getrokken van de Mercedes-Benz G-Klasse. Zijn uiterlijk mag dan sterk lijken op het origineel, onderhuids is de nieuwe veel verfijnder.

Ladderchassis

Verfijning betekent overigens niet dat de Mercedes-Benz G-Klasse opeens een grote softie is geworden. De auto behoudt zijn ladderchassis, drie differentiëlen en lage gearing. Wel heeft de auto nu alleen nog achter een starre achteras. Bij de voorwielen heeft die as plaatsgemaakt voor onafhankelijke ophanging die samen is ontwikkeld met Mercedes-AMG. Het moet ervoor zorgen dat de G-Klasse een stuk beter rijdt op verhard wegdek. Tegelijkertijd presteert hij nog altijd even goed – en soms zelfs beter – in het terrein.

Bekijk de uitgebreide galerij onderaan dit artikel!

Groter

Lange tijd had de G-Klasse een van de smalste interieurs van Mercedes-Benz. Dat is niet langer het geval, want de nieuwe G is 121 millimeter breder en 53 millimeter langer. Zowel voor- als achterin zit je ruimer, met zelfs 150 millimeter meer beenruimte voor de achterpassagiers. Het interieur is sowieso grondig vernieuwd en biedt veel meer mogelijkheden. Je kunt de auto nu krijgen met een volledig digitaal instrumentarium, massagestoelen, een Burmester geluidsinstallatie en ook een 12,3 inch groot scherm voor het infotainmentsysteem.

Techniek

Verder beschikt de G-Klasse voor het eerst over elektromechanische stuurbekrachtiging. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de laatste rij-assistentiesystemen toe te passen en ook kan hij zo automatisch inparkeren. Alle nieuwe techniek betekent overigens niet dat de auto zwaarder is geworden. Integendeel zelfs, want door gebruik van andere materialen weegt de nieuwe G-Klasse maar liefst 170 kilogram minder. Dit, terwijl de torsiestijfheid flink is toegenomen. Win-win dus.

V8

Mercedes-Benz levert de G-Klasse met de bekende 4,0 liter V8 met 422 pk. In de nieuwe auto wordt het blok gekoppeld aan de negentrapsautomaat die het merk ook in andere modellen levert. Later volgen nog een dieselvariant en een model van Mercedes-AMG. Die laatste krijgt dezelfde V8, maar dan waarschijnlijk met een vermogen van minimaal 550 pk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.