Nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse richt zich meer dan ooit op passagiers
Na een hoop teasers is-ie er dan eindelijk: de compleet nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse. Bij deze nieuwste generatie van de luxe limousine ligt de focus meer dan ooit tevoren op de tweede zitrij.
Mercedes-Benz trok vanmiddag het doek van de compleet nieuwe S-Klasse. De luxe limousine, die sinds 1972 z’n huidige naam draagt, is daarmee begonnen aan alweer z’n zevende generatie. Traditiegetrouw is dit model uitgerust met de nieuwste technologieën, die in een later langzaamaan op de rest van het gamma zullen verschijnen. Ook deze S-Klasse zit daarom weer vol met de modernste snufjes.
MBUX
Dat begint bij het MBUX-systeem, dat in dit geval niet in een groot horizontaal scherm is verwerkt. Het systeem wordt bediend middels een groot verticaal scherm in het midden van het dashboard. Een verticaal display biedt volgens het merk meer mogelijkheden en gebruiksgemak dan een liggend geplaatst scherm, zoals Mercedes-Benz dat sinds enkele jaren toegepast. “Als je alleen al naar de navigatiefunctie kijkt, zie je dat je meer informatie wenst in de lengterichting dan in de breedte. Je kijkt vooruit in plaats van wat er naast je gebeurt. Een verticaal scherm is dan logischer”, zegt Gorden Wagener, designbaas van Mercedes-Benz.
Dat systeem zit voor deze nieuwe S-Klasse vol met slimme technologie. Zo kijkt de bestuurder vanaf nu uit op een driedimensionaal display. Ook is er de keuze tussen twee verschillende head-sup display’s die augmented reality weergeeft. Zo worden er bijvoorbeeld aanwijzingen voor de navigatie op de weg geprojecteerd en is de adaptieve cruise control op een vergelijkbare manier zichtbaar op een afstand van 10 meter. Mercedes-Benz zegt dat het weergavegebied overeenkomt met dat van een 77-inch display. Meer weten over het interieur van de S-Klasse? Lees dan dit artikel!
Interieurassistent
Ook is de S-Klasse uitgerust met een interieurassistent, die middels camera’s de situatie in de cabine in de gaten houdt. Het systeem monitort de hoofdrichting, handbewegingen en lichaamstaal en kan daar zelf op reageren. Dat moet niet alleen het bedieningsgemak maar ook de veiligheid verbeteren. Zo geeft het systeem bijvoorbeeld aan of een kinderzitje correct is gemonteerd.
Zoals gezegd ligt de nadruk meer dan ooit te voren op het achterste compartiment van de S-Klasse. Mercedes-Benz zegt dat het interieur volledig is geëvolueerd tot een ‘third place’: een toevluchtsoort tussen huis en werkplek, waar met name passagiers tot rust kunnen komen of juist ongestoord aan het werk kunnen gaan.
Werk- of ontspanningsplek
Zo zijn er vijf achterbankvarianten beschikbaar om dat compartiment als werk- of ontspanningsplek in te richten. Verschillende massage- en ‘energizing’-programma’s houden de passagiers op de juiste manier fit. Nieuw is ook het verwarmbare kussen voor de achterste hoofdsteunen.
Desalniettemin denkt Mercedes-Benz ook aan de bestuurder van de auto. Zo is er nu een optionele achterasbesturing mogelijk die de wendbaarheid van de luxe limousine moet verbeteren. De standaard luchtvering met traploos verstelbare demping en vierwielaandrijving moeten bovendien voor zeer comfortabele rij-eigenschappen zorgen.
Veiligheid
Op veiligheidsniveau zit de nieuwe S-Klasse uiteraard ook vol met nieuwe technologie. Wanneer een aanrijding van opzij dreigt, kan de carrosserie binnen enkele tienden van seconden bijvoorbeeld met maximaal 8 centimeter omhoog worden getild door het onderstel met luchtvering. In het geval van een aanrijding vermindert dat de belasting op de portierconstructies en vangt de dorpel meer energie op. Zo wordt de belasting op de inzittenden verminderd.
Uiterlijk verschilt de nieuwe S-Klasse uiteraard ook van zijn voorganger, al is het ontwerp vooral een flinke evolutie. Het front is zeer herkenbaar als dat van een S-Klasse en op de achterzijde vinden we de afgeplatte lichtunits die we ook van andere Benz-modellen kennen.
Portiergrepen
Op de flanken zijn de karakterlijnen van de S-Klasse flink gereduceerd, waardoor er een vloeiend oppervlak overblijft. De portiergrepen zijn ook verzonken in de carrosserie en worden elektrisch uitgeschoven als de bestuurder de auto nadert.
De Mercedes-Benz S-Klasse verschijnt eerst met enkel zescilinders, twee benzine- en twee dieselmotoren. Het topmodel is vooralsnog de S500, die een vermogen van 435 pk en 520 Nm heeft. De S450 moet het doen met 367 pk en 500 Nm. Snel is de limousine ook: de benzineversies sprinten in respectievelijk 4,9 en 5,1 seconden naar 100 km/h.
Dieselmotoren
Dieselen kan met de S350 d, S350 d met vierwielaandrijving en S400 d. De S350 heeft 286 pk en 600 Nm, de sterkste S400 d is een koppelmachine met 700 Nm en een vermogen van 330 pk.
In een later stadium verschijnt de S-Klasse ook met een V8-krachtbron, gekoppeld aan een mild hybride-systeem. In 2021 volgt een plug-in hybride met een beloofde actieradius van zo’n 100 kilometer.
Nederlandse prijzen Mercedes-Benz S-Klasse
De nieuwe S-Klasse kan vanaf september 2020 in Duitsland worden besteld en staat in november bij de dealer. Nederlandse introductiedata en prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?