Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse is deze zomer leverbaar
Oorspronkelijk had de Mercedes C-Klasse zich op de Autosalon van Genève in maart voor de eerste maal live laten zien, maar de lancering is nu digitaal. En digitalisering is iets wat bij de fonkelnieuwe C-Klasse met hoofdletters wordt geschreven. Maak kennis met de populairste Mercedes-Benz.
Nu ja, populairste Mercedes? Dit is de nieuwste editie. Nummer 5 in de lijn, waarvan de basis in 1982 met de 190 werd gelegd. Sinds de verkoopstart van de 190 gingen 10,5 miljoen exemplaren de weg op, waarvan er 2,5 miljoen op conto komen van de huidige editie. Onder de naam 190 verscheen slechts één generatie. De opvolger kreeg volgens Mercedes’ nieuwe naamstrategie in 1993 de aanduiding C-Klasse.
Nieuwe C-Klasse vanaf april te bestellen
Precies 39 jaar na de 190 lanceert Mercedes de volgende telg. Hij trapt af als sedan en als Estate, waarin de eerste generatie C-Klasse in de jaren negentig ook verscheen. Het duo komt ditmaal tegelijkertijd op de markt en dat is komende zomer. Al vanaf april is de grote middenklasser te bestellen.
MBUX nu ook aanwezig
Van de bestaande C-Klasse sedan (Limousine genaamd) en Estate heeft Mercedes-Benz afscheid genomen. Logisch, want door zijn oude architectuur kon de C-Klasse technologisch al niet mee met nota bene de kleinere A-Klasse. De nieuweling zet op alle vlakken een flinke stap voorwaarts. We noemden al de digitalisering. Het MBUX-systeem komt nu ook voor de grote middenklasser beschikbaar. De nieuweling profiteert direct van de ontwikkelingen die het merk met de S-Klasse heeft gezet. Via een vingerafdruk log je in en staan direct je favorieten, voorkeuren, recent ingevoerde bestemmingen en emails klaar. Bovendien voorspelt de auto aan de hand van eerder gedrag wat je vermoedelijk allemaal gaat doen. De auto toont dus aan hoe voorspelbaar je bent, wellicht zonder dat je het van jezelf weet.
Vierwielige afstandsbediening
De techniek bedien je via een lcd-touchscreen of je via de spraakbediening ‘Hey Mercedes’. De fabrikant geeft aan dat een gesproken boodschap niet perse met de introductiezin hoeft te worden gestart. De software in de C-Klasse herkent je stem. Voor meer gebruiksgemak staat het centrale display met zijn diameter van 11,9-inch zes graden richting de bestuurder gedraaid. Niet alleen kun je de functies van de auto’s bedienen, via de Smart Home-functie kun je gekoppelde voorzieningen thuis bedienen. Dan moet je wel Bosch Smart Home of Samsung SmartThings hebben om bijvoorbeeld de verwarming in te schakelen, om te kijken of er personen in huis lopen en om verlichting in te schakelen.
Digitale wegenkaart
Het instrumentarium bestaat uit een lcd-scherm, 12,3-inch in diameter. Uiteraard kan de bestuurder aan de hand van vaste graphics de lay-out bepalen. Optioneel levert Mercedes een head-up display, waarvan de tekens binnen de wegbelijning worden weergegeven. Zo kunnen denkbeeldige pijlen op het asfalt de weg wijzen. Maar voor wie het liever als kaart ziet, kan net als op de S-Klasse het instrumentarium tot een grote wegenkaart omtoveren. Met al die software aan boord is het goed om te weten dat updates over-the-air zijn.
Stuk langer en breder
Door de digitalisering neemt de C-Klasse een grotere afstand van de A-Klasse, maar dat doet de grote middenklasse ook letterlijk. Mercedes-Benz vergroot de lengte met liefst 6,5 cm ten opzichte van zijn voorganger. De 4,75 meter lange sedan en Estate groeien bovendien in de breedte, zij het met een volle centimeter. De daklijn ligt zelfs lager. Daarnaast staan de assen voortaan 2,5 cm verder uit elkaar. De grotere maatvoering komt ook voort uit de lancering van een plug-in hybridevariant. Het bij de geëlektrificeerde aandrijflijn horende accupakket is nu in de bagageruimte niet prominent aanwezig. De laadruimte is voor de sedan met 455 liter gelijk gebleven, maar de Estate biedt nu 30 liter extra bergvolume: 490 en 1510 liter met respectievelijk vijf en twee zitplaatsen in stelling. Voor het leefcompartiment claimt Mercedes meer bewegingsvrijheid.
Nieuw vs. oud | Nieuwe C Limousine | Oude C Limousine | Nieuwe C Estate | Oude C Estate |
---|---|---|---|---|
Lengte | 4751 mm | 4686 mm | 4751 mm | 4702 mm |
Breedte | 1820 mm | 1810 mm | 1820 mm | 1810 mm |
Hoogte | 1438 mm | 1447 mm | 1455 mm | 1462 mm |
Wielbasis | 2865 mm | 2840 mm | 2865 mm | 2840 mm |
Bagageruimte | 455 l | 455 l | 490/1510 l | 460/1480 l |
Stekkeraansluiting
De plug-in hybride-aandrijflijn stipten we al aan. Vooralsnog kondigt Mercedes één versie aan, maar wel een met een elektrische actieradius van ongeveer 100 km door de aanwezigheid van een 25,4 kWh batterij. De fabrikant lepelt voorin een 2,0-liter viercilinder met elektro-ondersteuning, goed voor een systeemvermogen van 313 pk. Op puur elektrokracht kan tot 140 km/h worden gereden. Voor het laden beschikt de C-Klasse over een 11 kW AC-lader en 55 kW DC-lader. In een later stadium brengt Mercedes exact hetzelfde accupakket in combinatie met een viercilinder dieselmotor. Ook die PHEV-versie zal er als sedan en als Estate komen, net als de benzineversie met stekker. Een volledig elektrische C-Klasse staat niet gepland. Het merk laat aan Autovisie weten dat voor dit segment een PHEV interessanter is.
Motorenaanbod
Bij de verkoopstart biedt Mercedes keuze uit zeven andere motorvarianten, drie benzineblokken en twee diesels. Laatstgenoemde zijn de C 220 d en C 300 d, met een geëlektrificeerde 2,0-liter viercilinder turbomotor. Aan de basis van het gamma staat de C180 met 1,5-liter viercilinder. Dat blok past Mercedes ook in de C 200 toe. De C 300 beschikt over een 2.0-blok. Zowel de 200 als 300 zijn met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Alle krachtbronnen beschikken over elektro-ondersteuning in de vorm van een 15 kW-boost. Een versie met zescilindermotor komt er niet, zo zegt Mercedes-Benz tegen Autovisie. Om de zescilindermotor, die langer dan de vierpitter is, in de motorruimte te krijgen, had de voorzijde van de C-Klasse liefst 5 cm langer moeten zijn. Volgens Mercedes was de maatvoering dan te dicht in de buurt van de E-Klasse gekomen. De AMG-uitmonstering zal eveneens een 4-cilindermotor krijgen.
Mercedes levert de C-Klasse in verschillende aankledingsniveaus: basis, Avantgarde en AMG Line. Het drieluik is te herkennen aan onder andere een specifieke grille. De prijzen maakt Mercedes-Benz binnenkort bekend. De nieuwe C-Klasse debuteert als sedan en als Estate. Later volgt op basis van de Estate een All-Terrain versie. Over de Coupe en de Cabrio laat de fabrikant nog niets los. De twee modellen blijven vooralsnog in hun huidige gedaante leverbaar.
Technische gegevens | C180 | C200 | C300 |
---|---|---|---|
Cilinderinhoud | 1.496 cc | 1.496 cc | 1.999 cc |
Vermogen | 170 pk | 204 pk | 258 pk |
EV vermogen | 15 kW | 15 kW | 15 kW |
Verbruik | 6,2 l/100 km | 6,3 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Acc. 0-100 km/h | 8,6 s | 7,3 s | 6,0 s |
Topsnelheid | 231 km/h | 246 km/h | 250 km/h |
Technische gegevens | C220 d | C300 d |
---|---|---|
Cilinderinhoud | 1.992 cc | 1.992 cc |
Vermogen | 200 pk | 265 pk |
EV vermogen | 15 kW | 15 kW |
Verbruik | 4,9 l/100 km | 5,0 l/100 km |
Acc. 0-100 km/h | 7,3 s | 5,7 s |
Topsnelheid | 245 km/h | 250 km/h |
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar