Nieuwe Mini John Cooper Works GP los op Nürburgring
De nieuwe Mini John Cooper Works GP deed niet mee aan de 24-uursrace op de Nürburgring, maar liet daar wel voor het eerst zijn brute gezicht zien. Volgens de Britse autofabrikant zou dit bommetje zelfs onder de 8 minuten duiken bij een rondje Ring. De GP komt in 2020 op de markt met een oplage van slechts 3000 stuks.
Ringrecord
De John Cooper Works (JCW) GP heeft er al aardig wat rondjes op zitten op de Nordschleife. Zo wordt de ultieme Setup voor de hothatch samengesteld. Tussen alle bedrijven door nemen de ingenieurs ook kort de tijd om het prototype van de JCW GP te presenteren aan het publiek. De compacte sportauto duikt volgens de fabrikant met minder dan 8 minuten nu al ruim onder de tijd van zijn voorganger. Die reed een rondje Ring in een tijd van 8:23 minuten.
Kracht
Tijdens een demonstratieronde op ‘de Groene Hel’ zal de nieuwe JCW GP zich laten zien en horen. Bekend is dat er een viercilindermotor met Mini TwinPower Turbo technologie zal schuilen onder de motorkap. Verder spreekt de fabrikant over meer dan 300 pk. De precieze hoeveelheid paarden is nog niet bekend. Brede luchtinlaten en grote lichtmetalen wielen zorgen samen met de bumpers en opvallende spoiler voor een agressief en typerend uiterlijk bij deze hele hete hatchback.
Verhoogd
De oplage is 1.000 stuks hoger dan de oplage van de totale GP kit en GP. Die op basis van de respectievelijk eerste en tweede generatie BMW-Mini zijn gebouwd. Naar verluidt heeft Mini intern het productievolume twee keer verhoogd. De fabrikant was in eerste instantie van plan om 2.500 eenheden van de nieuwe JCW GP te vervaardigen.
Stamboom
De eerste maal dat Mini een topmodel onder de aanduiding GP lanceerde, was in 2006. De officieel Mini Cooper S John Cooper Works GP kit gedoopte versie was voorzien van een tot 218 pk opgevoerde viercilinder compressormotor. De auto werd door Bertone gebouwd in een oplage van 2000 stuks. In 2012 kreeg het GP-verhaal een vervolg, zij het ook in een oplage van slechts 2000 stuks. In een aflevering van Peters Proefrit reed Autovisie-testredacteur Peter Hilhorst al eens in de meest extreme Mini uit 2006.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8