Nieuwe Mini helemaal anders, maar ‘is nog steeds onze 911’
Nog maar drie jaartjes slapen, en dan kunnen we een nieuwe Mini verwachten. De vierde generatie van de iconische hatchback krijgt volgens z’n makers ‘de grootse make-over tot nu toe’, maar ‘blijft nog altijd onze 911’.
Mini behoeft natuurlijk geen introductie. Sinds z’n renaissance in 2001 onder de vlag van BMW is the new Mini net als z’n voorvader uitgegroeid tot een ware legende. Niet alleen door z’n heerlijke rij-eigenschappen, maar zeker ook door z’n unieke uiterlijk. De guitige hatchback werd eind jaren ’90 getekend door de beroemde Frank Stephenson en bleef qua lijnenspel grotendeels ongewijzigd voor de twee generaties die volgden. Evolutie in plaats van revolutie, zeggen we dan. Maar dat gaat veranderen, zo laat het merk weten weten. “We nemen de grootste stap in 20 jaar”, aldus Bernd Körber, Mini-baas, tegenover Autocar.
Originele filosofie
Verwacht echter niet dat er in 2023 een compleet andere auto op het rode doek staat. De Mini-hatchback is namelijk nog steeds ontwikkeld volgens de originele Mini-filosofie, laat Körber weten. Hij vergelijkt Mini’s aanpak met die van Porsche. “De 911 moet heel zorgvuldig worden ontwikkeld, want dat is de auto waar Porsche voor staat. Dat geldt ook voor onze driedeurs hatchback. Maar ook Porsche moest ook verder gaan dan waarmee het werd geassocieerd, en nu hebben ze een veel breder portfolio.”
Daarmee hint Körber uiteraard naar de komst van meer modellen. Hoewel hij daar inhoudelijk niet op in gaat, verschijnen er naar verluidt ook een nieuwe SUV en een vernieuwde Countryman van Mini’s hand. “Belangrijk is dat alle auto’s in ons portfolio het Mini-DNA hebben. Na ruim 60 jaar is het belangrijk dat we gedurfde stappen vooruit maken, maar we moeten ook altijd trouw blijven aan de kern. En dat is de driedeurs hatchback.”
Kleiner
Die auto verschijnt dus in 2023. Körber gaat nu niet verder in op wát er precies aan de Mini gaat veranderen, maar deed daar vorig jaar al wel wat uitspraken over. Het nieuwe model wordt vooral kleiner dan de huidige generatie. De fabrikant zegt immers flink geleerd te hebben van de ontwikkeling van de elektrische variant. Omdat het als basis een reguliere Mini met verbrandingsmotor nam, moest het op allerlei plekken ruimte besparen. Daardoor is het volgens de makers van het nieuwe model mogelijk om ‘m iets te laten krimpen. Bovendien liet Körber eerder al weten dat de huidige Mini eigenlijk wat te groot is. “We behouden waar Mini bekend om staat. Dat is niet alleen het ontwerp, maar ook de verhoudingen, het compacte gevoel en de vriendelijke persoonlijkheid van de auto.”
Dat betekent overigens niet dat de nieuwe Mini enkel als elektro-auto verschijnt. Een benzinemotor behoort – zoals het er nu naar uitziet – ook gewoon tot de opties. Het gaat hier overigens niét om de Rocketman. Die auto onthulde de fabrikant al in 2011 en was een studiemodel van een heel kleine elektrische auto. Vorig jaar liet Mini weten het model in en voor China in productie te willen nemen, via een samenwerking met Geely.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8