Geen karakteristieke V meer voor nieuwe Morgan 3 Wheeler
Morgan introduceert volgend jaar de opvolger van de populaire 3 Wheeler. Het concept van die unieke auto blijft grofweg bestaan, maar er is één enorme wijziging.
Het betreft de motor die de Britten gebruiken. De vorige 3 Wheeler had namelijk een 2,0-liter V-Twin van S&S, goed voor 86 pk. Een heerlijke en unieke machine, maar in de nieuwe 3 Wheeler maakt-ie plaats voor een andere krachtbron.
Fiesta en Puma ST
Morgan gebruikt dan namelijk de 1,5-liter driecilinder EcoBoost-motor van Ford, die de autobouwer ook gebruikt in de Fiesta en Puma ST. In die auto’s reikt het vermogen tot 200 pk, met dank aan een turbocharger. Naar verwachting maakt Morgan gebruik van een ongeblazen opstelling, waardoor het vermogen uitkomt op waarschijnlijk zo’n 130 pk. Dat Morgan voor Ford kiest is niet gek: de twee partijen werken al sinds 1933 samen.
Die nieuwe aandrijflijn heeft niet alleen invloed op de prestaties van de 3 Wheeler (het gewicht komt naar verwachting niet ver boven de 500 kilogram uit), ook op het uiterlijk. Het vorige model had namelijk een zeer distinctief front, omdat de V-Twin direct in het oog sprong en de Morgan een fantastisch uiterlijk gaf. De 1,5-liter driecilinder zal in lengterichting geplaatst worden en dus vanaf een vooraanzicht minder prominent aanwezig zijn. Op de eerste foto’s is echter al te zien dat Morgan de nieuwe auto wél een eigen front geeft.
Wat wel zal blijven, is de vijfbak uit een Mazda MX-5, waarbij een cardanas en een tandriem het achterwiel aandrijven. Nieuw is bovendien het chassis voor de 3 Wheeler, want die stamt af van het nieuwe aluminium chassis dat ook voor de nieuwe Plus Four en Plus Six wordt gebruikt.
Succesvol model
Dat Morgan met een nieuwe 3 Wheeler komt was al bekend, tevens omdat het een van de succesvolste modellen van het merk is. Het vervaardigde bijna 3000 exemplaren van het vorige model, die allemaal hun eigen weg naar de verschillende windstreken van onze aarde hebben gevonden.
Morgan neemt na 83 jaar afscheid van zijn bekende stalen chassis
Overigens meldt Morgan officieel nog van ‘een nieuwe driewieler’, en staat de naam 3 Wheeler dus nog zeker niet vast. Dat komt omdat het kiest voor een nieuw ontwerp, een ‘avontuurlijker karakter’ en verbeterde technologieën. De autobouwer zegt vooral inspiratie te hebben geput uit de vele eigenaren van de vorige 3 Wheeler, die ‘de meest avontuurlijke en ongelofelijke reizen’ hebben gemaakt. Dat uit zich waarschijnlijk in handige accessoires, zoals montagebeugels voor bagagerekken, speciale koffers en tassen, camera’s, betere verlichting en verschillende voorruiten.
Meer ruimte
Desondanks blijft het concept van het uitgaande model in stand. Morgan spreekt nog steeds over een zeer open cockpit en een ‘minimale aanwezigheid’ op de weg. Wel is de cockpit breder en ruimer, waardoor er meer plek is voor langere en bredere bestuurders en inzittenden. Naar alle verwachting verschijnt de nieuwe 3 Wheeler niet met een volwaardig dak, al zal er een tonnaucover zijn die de inzittenden tijdens een bui enigszins kan beschermen. Morgan toont het nieuwe model volgend jaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace