Land Rover breidt elektro-gamma Evoque en Discovery Sport uit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FLR_DSBLACK_21MY_EXTERIOR_260820_02.jpg)
De Range Rover Evoque en Land Rover Discovery Sport kregen vorig jaar nog een opfrisbeurt. Land Rover meldt nu dat beide modellen nieuwe technologie aan boord krijgen, en een nieuwe uitvoering.
De nieuwe uitvoering bij de Range Rover Evoque is algemeen bekend bij Range Rover-klanten: de Autobiography, die door de speciale SVO-tak van de fabrikant wordt geproduceerd. Deze uitvoering staat bekend om een luxe aankleding, en is nu voor het eerst beschikbaar op de Evoque. De Evoque Autobiography is ook als eerder geïntroduceerde P300e Plug-in Hybride beschikbaar. De Land Rover Discovery Sport krijgt een Sport Black-uitvoering, voor een sportieve uitstraling. Ook krijgen beide auto’s een nieuwe aandrijflijnen!
Mild-hybride diesel voor Land Rover
De Land Rover Discovery Sport krijgt een nieuwe aandrijflijn in de vorm van twee mild-hybride diesels. In het vooronder bevindt zich een van de nieuwe viercilinder dieselmotoren van Land Rover, met vermogens van 165 pk en 200 pk. Deze viercilinder diesels zijn gekoppeld aan een 48V-accu. Die accu moet helpen om de uitstoot verder naar beneden te dringen. Hoeveel het scheelt, deelt de fabrikant nu nog niet. De benzinevarianten van de Discovery Sport waren overigens al voorzien van deze techniek.
De Range Rover Evoque krijgt ook een nieuwe modelvariant met dezelfde motor als de plug-in hybride P300e. Deze Evoque P160 heeft een 160 pk sterke 1,5-liter driecilinder benzinemotor onder de kap, gekoppeld aan een achttrapsautomaat. In tegenstelling tot de P300e is de P160 geen plug-in hybride, maar een milde hybride. Eveneens om uitstootcijfers laag te houden. Dat is gelukt, want de vorige instapper, de P200, stoot 204 g/km uit. Voor de P160 is dat maar 108 g/km. En dat heeft weer een flinke invloed op de prijs in ons land.
Sportiviteit en luxe
Naast de Autobiography voegen de Britten nog een nieuwe uitvoering voor de Evoque toe. Het gaat om de Nolita Edition. Deze uitvoering is gebaseerd op de Evoque S, krijgt speciale opties en een contrasterend dak in Nolita Grey. Deze uitvoering krijgt altijd de P300e-aandrijflijn mee.
De sportiviteit komt zoals genoemd van de Land Rover Discovery Sport, en heet dus Sport Black. Deze krijgt een 290 pk sterke benzinemotor in het vooronder, en is vooral aan de buiten- en binnenkant op details gewijzigd om een sportievere uitstraling te krijgen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FLR_DSBLACK_21MY_EXTERIOR_260820_04.jpg)
Up to date
Ook de technologie krijgt in beide auto’s een kleine update. Zo is het Pivi (Pro) infotainmentsysteem vernieuwd. Hoewel dit aan de uitstraling niks wijzigt, moet het systeem sneller opstarten dankzij een aparte batterij en sneller zijn in gebruik dankzij een afzonderlijk dataplan. Het systeem is voor de S, SE en HSE als Pivi of als de meer uitgebreide Pivi Pro met onder andere navigatie. Om de virusdeeltjes buiten te houden, zijn beide SUV’s ook leverbaar met een ionisatiesysteem voor extra reiniging van de interieurlucht. Het systeem moet fijne deeltjes, allergenen, pollen en ook sterke geuren buiten het interieur houden.
Voor de veiligheid krijgen de Discovery Sport en Evoque de nieuwe Rear Collision Monitor, dat gebruik maakt van radars om continu het achterliggende verkeer te monitoren. Indien nodig wordt de auto voorbereid op impact om zo de kans op letsel voor de inzittenden te verminderen. Daarnaast kan de nieuwe 3D Surround Camera de omgeving rondom de auto zien tot snelheden van 30 km/h, wat handig kan zijn met parkeren of voor wat offroaden. Het blijven Land Rovers.
De prijzen en marktintroductie van deze nieuwe aandrijflijnen en uitvoeringen volgen op een later moment.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had