De nieuwe Renault Espace: dé Europese MPV breekt met het verleden
Met de Espace was Renault in 1983 de eerste in Europa met een heuse MPV. Daardoor waren ze feitelijk grondlegger van een segment. Nu presenteert het merk zijn zesde generatie van het model, al heeft die bar weinig van doen met zijn voorgangers.
In een poging dit feit te verhullen, schrijft het merk trots boven zijn persbericht ‘zelfde DNA, nieuwe generatie’. Toch lijkt ook het DNA wezenlijk te verschillen. Het is nog altijd een vijf- of zevenzitter, maar een MPV kunnen we het niet meer noemen. Dat hoofdstuk is afgesloten. De nieuwe Espace is nu de zoveelste SUV.
Gedwongen tot een SUV
We kunnen het Renault moeilijk kwalijk nemen. Want het is de consument die al jaren naar SUV’s en crossovers smacht. Om te kunnen blijven bestaan, moeten automerken daar nou eenmaal op inspelen. Kijk maar naar Ferrari. Recent reden we met de eerste SUV van het Italiaanse merk. Oh nee, zo mogen we de Purosangue natuurlijk niet noemen.
Terug naar de Fransen die afscheid nemen van de iconische carrosserievorm. De zesde generatie van de ruimtelijke gezinswagen is minder opvallend. In wezen is het een langere versie van de Renaul Austral, zo schreven we eerder al naar aanleiding van gelekte informatie.
De auto heeft vierwielbesturing, om hem enigszins compact aan te laten voelen. Met zijn lengte van 4,72 meter is-ie verre van klein. Toch is de nieuwe Renault Espace 14 centimeter korter (en 215 kilogram lichter) dan zijn voorganger. Het merk claimt echter dat passagiers er qua interieurruimte op vooruitgegaan zijn.
Ruimte in de nieuwe Renault Espace
Bovendien moet de nieuwe Espace zijn comfortabele karakter waarborgen. Neem je plaats op de tweede zitrij, dan heb je maximaal 32,1 centimeter beenruimte. Daarnaast zijn de rugleuningen kantelbaar, al heb je dan de rest van de reis waarschijnlijk mot met degenen op de krap ogende derde zitrij.
Met alle stoelen omhoog, heb je nog 159 liter bagageruimte over. Klap je de derde zitrij neer, dan wordt dat al 777 liter, en met zowel de tweede als derde zitrij neergeklapt, ontstaat er een royale 1.818 liter bagageruimte.
Verder is het prima vertoeven met een groot panoramadak, USB C-aansluitingen en een optioneel Harman Kardon-audiosysteem. Opteer voor de Esprit Alpine-uitvoering als het je vooral om de looks gaat. Deze versie komt op 20-inch wielen en heeft de sportiefste uitstraling. De Iconic-uitvoering komt eveneens op 20-inch lichtmetaal, maar heeft meer zwarte accenten. Tot slot is er de Techno-versie. Deze heeft de kleinere 19-inch wielmaat, meer chroom en verschillende onderdelen meegespoten in carrosseriekleur.
Aandrijving van de nieuwe Renault Espace
Onder de kap ligt een 1,2-liter driecilinder turbomotor die 130 pk en 205 Nm levert. Enigszins karig voor een volumineuze wagen als de Renault Espace. De verbrandingsmotor wordt daarom ondersteund door twee elektromotoren, waarvan er één voornamelijk als hulpmotortje bij het starten en schakelen dient. Het gecombineerd vermogen komt uit op 200 pk.
De bestuurder wordt tijdens het rijden ondersteund door maar liefst 32 rijhulpsystemen. Denk daarbij aan verkeersbordherkenning, snelheidswaarschuwingen en lane centering, maar ook aan 3D-parkeerhulp, adaptieve cruise control en dodehoekwaarschuwingen. Verder vind je aan boord van de nieuwe Renault Espace het head-up display dat we ook in de nieuwe Austral zagen.
De nieuwe Espace zal in Spanje worden gebouwd en is nog dit voorjaar te bestellen. Over de prijs is vooralsnog niets bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze fraaie occasion van 25.000 euro rijd je eens in wat anders
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
De Renault 4 heeft een functie voor mensen die niet kunnen rijden
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Nieuwe gezinsauto van Renault is een allrounder met scherpe prijs
-
De nieuwe Renault Rafale is meer R.S. dan Espace
-
Tony is de enige in Nederland met deze exclusieve Renault
-
Elegante en betaalbare coupé heeft onterecht een slechte reputatie
-
Zie hoe Renault Clio RS op hoge snelheid de controle verliest tijdens trackday
-
De Renault Rafale rijdt niet zoals je verwacht
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen