Nieuwe Renault Grand Scénic is langer, hoger, breder
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F1-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_.jpg)
Na de onthulling van de Scénic in maart, kon de Renault Grand Scénic natuurlijk niet achterblijven. Hij is fors gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en is meer dan ooit een ‘Petit Espace’.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F2-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_-e1464071942533.jpg)
Groter
De Espace is met zijn 4,86 meter nog wel een duidelijk maatje groter dan de 4,63 meter lange Renault Grand Scénic. Toch is de nieuwe auto in alle opzichten gegroeid. Zo is hij 7,5 centimeter langer dan het voorgaande model, waarvan 3,5 centimeter in de wielbasis zit. Hij heeft net als de normale Scénic 3 centimeter meer bodemvrijheid, waardoor hij ook meer op een crossover lijkt. Hij meet nu 1.865 millimeter in de breedte, wat twee centimeter meer is dan het vorige model. De hoogte is met 1,5 centimeter toegenomen tot 1,66 meter. In de hoogte en breedte doet hij respectievelijk nog maar anderhalve en twee centimeter onder voor de Espace.
Vijf of zeven
De Grand Scénic komt net als zijn voorganger weer met vijf of zeven zitplaatsen. De stoelen zijn neer te klappen met een tik op het infotainmentsysteem. Renault noemt het ‘One Touch Folding’. Met de achterste stoelen naar beneden ontstaat er een bagageruimte van 765 liter,een toename van 201 liter ten opzichte van het vorige model. De tweede rij is ook neer te klappen met de knop op het R-Link infotainmentsysteem. De laadvloer is dan volledig vlak. Als er serieus lange voorwerpen mee moeten, is ook de rechter voorstoel nog om te klappen. Er passen dan voorwerpen van maximaal 2,85 meter lang in de auto.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F3-Renault-Grand-Scenic-Autovisie.nl_.jpg)
Hybrid Assist
De Renault Grand Scénic deelt zijn motoren met zijn kleinere broer. Dat houdt in dat er twee benzineversies komen en drie diesels. De 1,2 liter viercilinder turbo benzinemotor is er in twee smaken: met 115 pk of 130 pk. Dieselen kan met de 1,6 liter dieselmotor met 130 pk of 160 pk. Later volgt ook een 110 pk sterke variant met Hybrid Assist, waar een kleine elektrische hulpmotor de verbrandingsmotor ondersteunt. Schakelen doe je in de benzineversies (TCe 115 en TCe 130) en de dCi 110 Hybrid Assist altijd met de hand. In de dCi 160 is het blok altijd gekoppeld aan een zestraps automaat met dubbele koppeling.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had