Designbaas Mercedes: ‘Nieuwe SL in de geest van 300 SL’
Op het moment dat Autovisie met Mercedes’ designbaas Gorden Wagener spreekt, komt Autovisie-volger Robert-Jan de nieuwe generatie SL in gecamoufleerd pak tegen. Voor Wagener is het de eerste editie van de legendarische ‘Sport Leight’ die onder zijn supervisie op de markt komt.
Wagener geeft aan dat de open 2+2 een verrassend ontwerp kent. Hij verlekkert zich nu al op de onthulling van de roadster. Hij mag uiteraard nog niets over de nieuweling zeggen, maar verklapt alvast dat het ontwerp in de geest van de aloude 300 SL is. Het wordt geen retroklassieker, maar bepaalde elementen delen de twee roadsters met elkaar, zo laat de succesvolle designbaas weten.
Carport
Met dank aan Wagener krijgt de nieuwe SL een softtop. Daar heeft hij nooit een geheim van gemaakt. Toen Autovisie de ontwerpchef in 2014 sprak en hem enkele vragen over het ontwerpen van een Coupé-Cabriolet stelde, liet de Duitser weten: “Wie zegt dat de nieuwe SL een inklapbare hardtop krijgt? Ik dien het voorstel met een softtop in.” Wagener legde uit dat de SL helemaal geen inklapbare hardtop hoefde te hebben. “De kopers van een SLK parkeren hun auto op straat, maar de clientèle van de SL hebben een carport of garage waar zij de roadster ’s nachts neerzetten”, verklaarde hij.
Klapdak-primeur
Dik zes jaar later bevestigde Mercedes-Benz de terugkeer van de softtop op Mercedes’ langstlopende productnaam. De afgelopen twee edities beschikten beide over een inklapbare hardtop. Zo’n klapdak had Mercedes overigens al voor de SL R129 uit 1989 in gedachte. Uiteindelijk werd voor die generatie voor een softtop en een afneembare hardtop gekozen. Het klapdak debuteerde zodoende voor Mercedes-Benz op de kleinere SLK in 1996.
Laatste ronde
Getuige de foto’s van Robert-Jan, die de Amerikaanse specificatie vastlegde, zet Mercedes momenteel de puntjes op de i. Het laatste camouflagemateriaal schudt de nieuweling binnenkort van zich af. De verkoopstart staat voor dit voorjaar gepland. Bij de marktintroductie vormt de SL 63 het topmodel, maar de Duitsers plannen meerdere motorversies. Aan de basis staat een zescilinderversie as 43. Daarboven staat de 53, eveneens met zes-in-lijn motor. Boven de 63 komt nog een plug-in hybrideversie met V8-motor en elektro-ondersteuning. Deze SL 73 komt in een later stadium.
Broer van de GT
Types met de bekende driecijferige aanduidingen komen er niet. De SL maakt deel uit van het Mercedes-AMG-programma. Binnen die productlijn neemt hij de rol van de GT Roadster over. De GT komt er in zijn nieuwe gedaante alleen als Coupé.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace